- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Vil prioritere nye krydstogtafgifter i Grønland

En af konklusionerne i en ny undersøgelse af erhvervslivet og andre aktørers holdninger til krydstogtturismen i Grønland er, at man bør prioritere at indføre nye afgifter på området.

Grønland er en populær krydstogtdestination, der aktuelt har en forventning om omkring 700 anløb i løbet af året, hvilket overstiger de 519 anløb, som netværket CruiseCopenhagen har oplyst til Standby.dk, at der er udsigt til på tværs af en række danske havne.

Det ligger i forlængelse af sidste år, hvor der var 425 anløb i grønlandske havne, da der blev gjort comeback i kølvandet på COVID-19-pandemien. Det har dog medført en del debat blandt borgere, erhvervsliv og andre aktører i Grønland, hvor holdningerne til krydstogtturismen har været delte.

I det lys valgte Visit Greenland, at organisationen ville igangsætte en undersøgelse, der havde til formål at kortlægge såvel udfordringer som potentialer på området, ligesom anbefalinger herfra skal bidrage til at udvikle de rammebetingelser, der gælder for den grønlandske krydstogtturisme. Både operatører, myndigheder, turistråd samt andre leverandører og aktører på området har deltaget i undersøgelsen, lyder det.

Nye afgifter kan blive indført
I forbindelse med undersøgelsen er der blevet udpeget en række fokusområder, som de adspurgte mener, der bør fokuseres på. Det drejer sig om en revurdering og omstrukturering af den nuværende afgiftsmodel.

Derudover ønsker man en udbygning samt at der skal foretages vedligehold af landets havne, mens de omkringliggende faciliteter såsom offentlige toiletter, skiltning, stier, ventesale og lignende ligeledes bør udbygges.

Respondenterne mener desuden, at man bør diskutere indførelse af nye afgifter som eksempelvis en miljøafgift, ligesom der skal være et større fokus på at skaffe flere lokale faglærte til turismebranchen.

Ifølge Visit Greenland vil konklusionerne fra undersøgelse blive brugt i det strategiske arbejde i fremtiden, mens myndighederne også er blevet orienteret om svarene. Nu vil man starte en diskussion af de gældende rammevilkår.

Flest adspurgte foretrækker ekspeditionsskibe
Undersøgelsen har desuden vist, at en overvægt af de adspurgte virksomheder foretrækker ekspeditionsskibe, da de har færre passagerer, og respondenterne oplever, at dette segment opholder sig længere i Grønland, køber flere produkter lokalt samt udviser større respekt og hensyn til lokalsamfundene.

Der er dog også adspurgte, som mener, man bør prioritere de store konventionelle skibe, da disse bidrager med et større kundegrundlag, giver mulighed for flere indtægter og har et stort behov for servicering fra det lokale erhverv.

Grønland har behov for mere tursme
Direktør Anne Nivíka Grødem fra Visit Greenland fortæller, at arbejdet med undersøgelsen har været med til at give organisationen et mere nuanceret billede af de mange interesser, der er på området. Hun slår dog fast, at der ikke stilles spørgsmål til, hvorvidt der skal finde krydstogtanløb sted.

”For Visit Greenland handler det ikke om, hvorvidt vi skal have krydstogtturisme eller ej. Det handler derimod om at sikre balance mellem destinationens kapacitet og antallet af turister, samt fremme bæredygtig turisme med fokus på sociale, miljømæssige og økonomiske aspekter.”

“Vi har brug for mere turisme i Grønland, men vi har også brug for bedre turisme. Derfor er der behov for et tæt samarbejde på tværs af erhvervet og myndighederne med henblik på at sikre de bedst mulige rammevilkår for udviklingen af krydstogtsturisme. Visit Greenland er klar til at understøtte en inklusiv dialog, så vi sammen kan sikre en bæredygtig udvikling.”


Relaterede artikler:

Grønland: Flere krydstogtskibe end Danmark

Grønland øger fokus på bæredygtig turismeudvikling

87.000 kroner for krydstogt til toppen af Grønland