- STANDBY.dk - https://standby.dk -

VisitAarhus får international profil i sin bestyrelse

Rebecca Matthews, kommende direktør for dansk museum og tidligere direktør for Europæisk Kulturhovedstad Aarhus, er ny i VisitAarhus’ bestyrelse. Selskabet får ekstra kommunalt tilskud.

VisitAarhus, Aarhusregionens officielle turistorganisation (DMO), har hentet Rebecca Matthews til sin bestyrelse. Hun afløser Jan Beyer Schmidt-Sørensen, der er gået på pension.

Rebecca Matthews, der fra 1. maj er ny direktør for Glasmuseet i Ebeltoft, stod i fem år i spidsen for Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017. Kulturhovedstadsarbejdet var med til at føre Aarhus ind i den internationale liga af ”second cities” og trække markant flere gæster til hele Region Midtjylland, skriver VisitAarhus i en pressemeddelelse.

VisitAarhus er destinationsselskab for otte kommuner, udover Aarhus også kommunerne Norddjurs, Syddjurs, Randers, Favrskov, Viborg, Silkeborg og Skanderborg.

”Rebeccas har et fantastisk internationalt udsyn og et bredt nationalt og internationalt netværk inden for kunst og kultur. Hun er en stor kapacitet på sit område, så jeg ser frem til at trække på hendes viden og ideer i udviklingen af vores destination,” siger Sten Tiedemann, bestyrelsesformand i VisitAarhus.

Største destinationsselskab efter Wonderful Copenhagen
I dag er VisitAarhus største destinationsselskab i Danmark udenfor hovedstaden, der har Wonderful Copenhagen, målt på turismeomsætning, organisation og geografi. Det nye turistsamarbejde med otte kommuner har givet nye samarbejds- og udviklingsmuligheder til turistvirksomhederne i hele destinationen, og her kan Rebecca Matthews bidrage med sin erfaring, skriver VisitAarhus.

”I mit virke som direktør for Aarhus 2017 var en af grundstenene at binde regionen sammen. Aarhus 2017 var et gigantisk samarbejdsprojekt, hvor det lykkedes at skabe kulturoplevelser i verdensklasse, fordi mange kommuner stod sammen. Jeg glæder mig meget til at bruge mine erfaringer til at styrke turismen i hele Aarhusregionen til glæde for gæster, erhvervsliv og borgere,” siger Rebecca Matthews i pressemeddelelsen.

I samme siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus: ”Rebecca har et godt kendskab til alle otte kommuner i den nye destination, og hun har et indgående kendskab til kulturinstitutioner og attraktioner i Aarhusregionen.

Lige nu står vi midt i at forberede markedsføring, aktiviteter og satsninger i 2021, så vi kan stå endnu stærkere i konkurrencen om både de danske og internationale turister, og her bliver Rebeccas viden og erfaringer værdifulde,” siger Pia Lange Christensen.

Aarhus Kommune har netop bevilget yderligere to millioner kroner til VisitAarhus’ arbejde. I alt har kommunen afsat seks millioner til genstart af turisme, detailhandel og oplevelsesindustrien efter coronapandemien. To millioner til hvert område.

Pengene skal gå til udvikling af nye koncepter og modeller, som kan tiltrække flere shoppinggæster til Aarhus og udvikle en bæredygtig turisme. Desuden er pengene øremærket markedsføring af Aarhus som oplevelses- og underholdningsby, ligesom pengene skal bruges til udvikling af nye koncepter.

Direktør for Glasmuseet
Rebecca Matthews har de seneste år boet i London, hvor hun har været direktør på Goodenough College, og hun har en lang bestyrelseserfaring med poster i blandt andet bestyrelsen for Royal Albert Hall.

Hun vender om kort tid tilbage til Danmark for fra 1. maj at tiltræde stillingen som direktør for Glasmuseet i Ebeltoft.

Med Rebecca Matthews tæller bestyrelsen i VisitAarhus nu følgende medlemmer:

Formand, Rektor Sten Tiedemann, Folkeuniversitetet, næstformand, koncernkommunikationsdirektør Astrid Gade Nielsen, Danish Crown, Nina Smith, professor, Aarhus Universitet, Lars Bernhard Jørgensen, tidligere administrerende direktør for Wonderful Copenhagen, Terje Vammen, direktør og partner hos Silverbullet Research & Insights samt Lone Mark Daubjerg, projektchef, og medarbejderrepræsentant VisitAarhus.

Relaterede artikler:

VisitDenmark fastholder Danmarkssatsning i 2021

90 af 98 kommuner på plads i destinationsselskaber

Danskerne vil helst holde ferie i udlandet