- STANDBY.DK - https://standby.dk -

VisitDenmark håber det tabte er genvundet i 2023

Hvornår der kommer gang i dansk turisme afhænger af udviklingen i pandemien, hastigheden af vaccinationer i de enkelte lande og deres grænsegenåbninger, siger VisitDenmarks årsberetning.

Selv om det hjemlige danske marked gik frem under coronakrisen, kunne det langtfra opveje sidste års tab fra de udenlandske markeder. Der var 11,5 millioner færre kommercielle overnatninger sidste år sammenlignet med 2019. Tallene fordeler sig med over 12,9 millioner færre udenlandske overnatninger, mens der var en fremgang på 1,3 millioner flere danske overnatninger sidste år sammenlignet med 2019.

Det viser tal fra VisitDenmarks årsberetning for 2020, der netop er kommet. Tallene svarer til en tilbagegang i overnatningerne på 20,5 procent og et anslået fald i turismeomsætningen på 40,6 milliarder kroner, heraf var 37 milliarder kroner fra udeblevne udenlandske turister. Den samlede turismeomsætning faldt dermed til lige under 100 milliarder kroner.

Og meget tyder på, at 2021 ikke bliver meget bedre, og at turismen først i 2023 vil have genvundet det tabte, konstaterer VisitDenmark.

2020 var en ordentlig mavepuster for store dele af den danske turismebranche, hvor især de større byer blev ramt meget hårdt på grund af den manglende internationale turisme og næsten ingen erhvervsturisme, mens kysterne og store dele af ferielandet klarede sig bedre, lyder meldingen.

Nyt fokus på marked Danmark
I årsberetningen fra VisitDenmark skriver turistrådets administrerende direktør, Jan Olsen, og bestyrelsesformand, Allan Agerholm, blandt andet: ”På grund af den ekstraordinære situation fik VisitDenmark til opgave at udvikle og målrette en kampagneindsats rettet imod danskerne i forhold til det danske marked.”

I samarbejde med de nye destinationsselskaber og Dansk Kyst- og Naturturisme blev det til kampagnen ”Meget mere end bare Danmark”. Kampagneindsatsen blev gennemført via midler fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og de danske destinationer.

VisitDenmark gennemførte efter kampagnen en analyse af danskernes oplevelse af at holde ferie i Danmark. ”36 procent havde fået en mere positiv opfattelse af Danmark som ferieland, så det må siges at være et rigtig godt grundlag at bygge videre på i markedsføringen af Danmark til danskerne her i 2021,” konstaterer VisitDenmark-duoen.

De takker også regeringen og en bred vifte af Folketingets partier, der ad flere omgange har afsat ekstra millioner af kroner til markedsføring af Danmark i den særdeles udfordrende situation.

Forventninger i 2021 er ikke mere positive end i 2020
VisitDenmark har også i år opgaven med at koordinere og gennemføre markedsføringen over for danskerne – både for ferie- og mødeturisme. Der er udviklet en ny kampagne sammen med destinationerne.

Videre skriver Jan Olsen og Allan Agerholm: ”Konkurrencen om de internationale turister bliver endnu hårdere på den anden side af Corona. Det kræver, at VisitDenmark hele tiden tilpasser sin strategi for, at Danmark kan vinde sin del af de internationale turistovernatninger.”

Selv om VisitDenmark håber, at Danmark i 2023 er tilbage på omgangshøjden fra før coronakrisen, så ser ”de økonomiske og beskæftigelsesmæssige forventninger til turismen i 2021 på nuværende tidspunkt ikke mere positive ud end i 2020,” lyder det fra Jan Olsen og Allan Agerholm, der tilføjer:

”Regeringen har offentliggjort en fire faset plan for genåbning af grænserne. Men reelt set ved vi ikke, hvor meget gang i turismen, der kommer og hvornår. Det afhænger af mange faktorer, som blandt andet udviklingen af pandemien internationalt, hastigheden af vaccinationen i de enkelte lande og de enkelte landes holdning til grænseåbninger.”

Hele VisitDenmarks årsberetning for sidste år kan ses via dette link.

Relaterede artikler:

Stadig store udfordringer for turismesektoren

VisitDenmark klar med kampagne for mødebranchen

“Derfor sagde jeg ja til FCK, Parken og Lalandia”