- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Åbne danske feriebyer vigtige for turisterne

”Museet skal ikke være lukket om mandagen - og butikker i byen ved ferieboligen skal ikke lukke lørdag klokken 13,” lyder det fra Dansk Kyst- og Naturturisme.

Dansk Kyst- og Naturturisme har netop offentliggjort sin undersøgelse om tilfredshedsgraden fra danske og udenlandske turister i Danmark.

Turisterne er generelt tilfredse, særligt med kyst- og naturoplevelserne på de danske feriesteder, men der skal udvikling til, for gæsterne stiller fortsat højere krav til deres ferie.

Dansk Kyst‑ og Naturturisme er en erhvervsdrivende fond med ansvar for udviklingen af kyst‑ og naturturismen i hele Danmark.

Den nye analyse fra Dansk Kyst- og Naturturisme er udført i samarbejde med 37 danske feriesteder – i 2019-undersøgelsen medvirkede over 11.000 danske som udenlandske turister i direkte interviews. Undersøgelsen gennemføres typisk hvert andet år.

Destinationsudviklingschef hos Dansk Kyst- og Naturturisme, Jacob R. Kirkegaard Larsen, siger til STANDBY.dk:

”Undersøgelsen viser, at tilfredsheden fra turister er ganske høj, men der er selvfølgelig også nogle opmærksomhedspunkter. Anbefalingsgraden er faldet, det er vi opmærksom på – og vi kan se ud af analysens data, at vi også er ved at få fat på nye kunder og dermed skal udvikle vores feriesteder til at skabe samme tilfredshed hos nye kunder i forhold til vores meget loyale kunder, der er meget tilfredse.”

Adgang til naturen og åbne byer
Jacob R. Kirkegaard Larsen fortsætter: ”Så det primære er også, at vi er begyndt at få fat på nye kunder på vores markeder. Vi kigger på, hvad der tricker anbefalingsgraden fra turisterne. Det er blandt andet, at man ikke bare vil se naturen på afstand, men også have adgang til den natur.”

”Det er også vigtigt for turisterne at kunne komme ind til byerne ved deres ferieboliger og i byerne opleve kultur og hverdagsliv. Gæsterne vil gerne opleve Danmark og opleve de byer, de kommer til,” siger Jacob R. Kirkegaard Larsen og tilføjer:

”Så nytter det ikke noget at det lokale museum er lukket om mandagen, hvis det nu regner om mandagen. Det skaber en dårlig effekt for oplevelsesgraden. Spisestedernes menukort skal ikke kun være på dansk – og butikkerne i byen skal ikke lukke klokken 13 om lørdagen. I dag er vi mere aktive på ferien, og mere væk fra gammel dage, hvor det var nok at have en god bog med i ferieboligen.”

Undersøgelsen viser desuden, at den primære ”reason-to-go” blandt feriegæsterne er atmosfæren i byerne, som blandt andet dækker over det lokale liv inde ved byerne samt parametre som ’ro’, ‘hygge’, ‘afslapning’, ‘miljø’ og ‘dejligt sted’.

Flere førstegangsbesøgende
”Analysens viser, at nogle af feriestederne har flere førstegangsbesøgende, hvilket kan tyde på at de er begyndt at tiltrække nye målgrupper, der stiller nye krav til oplevelser og kvalitet på ferien. Vi oplever allerede nu en spirende aktivitet i forhold til produkt- og konceptudvikling på en række feriesteder, så vores gæster har mulighed for at tilgå forskellige naturoplevelser, men der er behov for endnu mere udvikling, hvis vi skal indfri kyst- og naturturismens store potentiale i fremtiden,” siger Jacob R. Kirkegaard Larsen.

Tre kerneområder
Dansk Kyst- og Naturturisme har senest lanceret en ny handleplan for dansk outdoor-turisme i samarbejde med Erhvervsministeriet, som har til formål at fremme en fælles bæredygtig retning, for udvikling af outdoor-turismen og ikke mindst at styrke outdoor-tilbuddene på landsplan.

Dansk Kyst‑ og Naturturisme fokuserer på tre sammenhængende kerneområder inden for kystturisme; at sikre international synlighed, produktfornyelse og bedre destinationskvalitet.

Relaterede artikler:

Stærke outdoor-destinationer skal prioriteres

Turister i Danmark sætter igen overnatningsrekord

Horesta til minister: kig nu på dansk skat og moms