Klimøller - også kendt som Cold Hawaii. (Foto: Mark Wengler | VisitDenmark PR)

Stærke outdoor-destinationer skal prioriteres

Dansk Kyst- og Naturturisme lægger i en ny handleplan op til, at man prioriterer de outdoor-destinationer, der har ambitioner til at kunne skabe et internationalt tilbud.

Danmarks geografi med mange øer betyder, at der samlet er 8.750 kilometer kystlinje. Dermed er Danmark et af de europæiske lande, der har den længste kystlinje, hvilket blandt andet er med til at tiltrække turister, der ikke i deres hjemlige oplevelser har adgang til vandet.

Lystfiskeri og vandsport er nemlige nogle af de outdoor-aktiviteter, der kan få turister til at vælge Danmark som ferierejsemål, fremgår det af en ny handleplan fra Dansk Kyst- og Naturturisme, der mandag blev præsenteret ved et arrangement på Slettestrand Feriecenter i Fjerritslev.

Handleplanen, der omfatter perioden fra 2020 til 2022 har som mål, at Danmark skal være en af Europas førende outdoor-destinationer. I forvejen har Danmark en styrkeposition som cykelland, og der skal fortsat investeres i udvikling af oplevelsesrig natur og gode friluftstilbud.

Prioritering af ambitiøse destinationer
Handleplanen indeholder fem konkrete anbefalinger. Udviklingen af stærke outdoor-destinationer skal prioriteres, rammerne for outdoor-tilbud skal styrkes i udvalgte naturområder, ligesom der skal opbygges en sammenhængende infrastruktur. Herudover skal der tænkes kommercielt og skabes rentable forretninger, og endelig skal der tilvejebringes systematiseret data til vidensbaseret produktudvikling.

“Kyst- og naturturismen i Danmark rummer flere destinationer med potentiale til at udvikle et internationalt, konkurrencedygtigt tilbud af outdoor-oplevelser. Derfor skal vi turde prioritere steder, som har de rette ambitioner og grundlag for at opbygge attraktive aktivitetsmuligheder og kommerciel service i de områder, hvor gæsterne i forvejen opholder sig,” siger bestyrelsesformand Kjeld Zacho Jørgensen fra Dansk Kyst- og Naturturisme i en pressemeddelelse.

Dansk Kyst- og Naturturisme vil dog ikke sætte navne på de destinationer, der skal prioriteres.

“Det tror jeg godt, at vi kunne, men det er ikke det, der er meningen. Udviklingen af outdoor-destinationer skal ske steder, hvor man i forvejen har kritisk masse og overnatningsfaciliteter til rådighed. Man skal ikke udvikle alting alle steder, men i stedet hvor de naturlige muligheder er,” siger direktør Jens Hausted fra Dansk Kyst- og Naturturisme til STANDBY.dk.

Bornholm og Cold Hawaii
Der er i dag mange gode eksempler på outdoor-destinationer, lige fra Bornholm i øst til Cold Hawaii i Klitmøller i det vestlige Danmark.

“På Bornholm er man langt fremme med outdoor, hvor man har arbejdet med at udvikle flere sæsoner, så der også er en forsæson og en eftersæson. Der har været et benhårdt arbejde med at udvikle cykelturisme, og det har givet nogle helt nye muligheder for turismen på Bornholm. Man skal ikke mange år tilbage, hvor Bornholm kun havde én sæson på seks til otte uger,” forklarer Jens Hausted.

I Klitmøller er det lykkedes at skabe en lille surferkoloni og surferne, der i dag bor i Klitmøller, har skabt et spændende miljø og givet nyt liv til byen. Men herudover tiltrækker surferområder også vandsportsturister fra hele verden.

“Cold Hawaii er et eksempel på, at det er muligt at skabe et helårssamfund, da det tiltrækker brogere, der ønsker at være en del af den særlige kultur. Når man laver attraktive steder for turisterne, så laver man også attraktive levesteder. Hvis folk kan få lyst til at bosætte sig, kan outdoor noget andet, men det er nødvendigt at have et basisprodukt,” uddyber Jens Hausted.

Vigtigt med handleplan
Handleplanen er udarbejdet af Dansk Kyst- og Naturturisme i dialog med repræsentanter fra Erhvervsministeriet, Miljø- og Fødevareministeriet, Naturstyrelsen og Danske Destinationer. Erhvervsminister Simon Kollerup fik mandag overrakt et eksemplar af handleplanen og kvitterede med følgende udtalelse.

”Turisme er vigtig for Danmark og er med til at skabe vækst og arbejdspladser i hele landet. Ikke mindst i landdistrikterne og i det vidunderlige Vandkantsdanmark, hvor turisterne gerne vil ud og opleve den danske natur, og hvor flere grønne oplevelser til turisterne kan være med til at gøre Danmark til en mere bæredygtig turistdestination. Handleplanen for outdoor-turismen er på den måde et vigtigt element i den videre udvikling af en konkurrencedygtig kyst- og naturturisme i Danmark.”

 

Relaterede artikler:

Tidligere lufthavnsdirektør i nyt bestyrelseshverv

Stor vækst i dansk kystturisme

Samarbejde skal øge vestkystturisme