- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Airbus klar med ny business jet

Den europæiske flyfabrik holder fast i sin del af markedet for business jets – nu er Airbus på samlefabrikken i Hamborg ved at skrue den første ACJ320neo (new engine option) sammen.

A320neo-versionen af ACJ – Airbus Corporate Jet – bygger på A320-familien, et af verdens mest udbredte passagerfly og Airbus’ modsvarighed til Boeing B737. Foreløbig har Airbus kun ni bekræftede ordrer på VIP-versionen ACJ320neo, der koster over 600 millioner kroner. Det drejer sig om tre ACJ319neo og seks ACJ320neo.

Airbus er på sin næststørste samlefabrik i Europa begyndt at klargøre den første nye ACJ320neo; flyet leveres fra fabrikken i Hamborg sidst på året. Klik på billedet for at se det i stort format. Foto: Airbus.

De to første ACJ320neo business jet leveres sidst på året til britiske Acropolis Aviation og Comlux fra Schweiz. A320neo-versionen bruger blandt andet 15 procent mindre brændstof end sammenlignelige forgængere.
Som business jet kan ACJ320neo på omkring 13 timer flyve 25 passagerer 11.000 kilometer fra for eksempel London til Beijing eller Los Angeles, mens den mindre ACJ319neo med blot otte passagerer får en rækkevidde på 12.500 kilometer og en flyvetid uden stop på 15 timer.

ACJ320neo-familien adskiller sig fra normale passagerfly af typen ved at have ekstra brændstoftanke til de meget lange flyvninger og indbyggede trapper så flyet ikke er afhængig af en passagerbro og dermed for eksempel kan bruge mindre lufthavne uden denne service.

Airbus har egen hjemmeside for business jets: airbuscorporatejets.com

Endnu et samlebånd i Hamborg
Airbus har allerede overdraget nøglerne til foreløbig 300 eksemplarer af de mere normale versioner af A320neo-familien til flyselskaber verden over. I alt har Airbus bestillinger på over 6.000 eksemplarer af A320neo-familien, A319, A320 og A321 fra over 100 kunder verden over.
Den enorme efterspørgsel på Airbus A320neo som ordinære passagerfly fik tidligere på måneden Airbus til at indvie sit fjerde ”samlebånd” for typen på samlefabrikken i Hamborg – Airbus’ hovedsamlefabrik er i sydfranske Toulouse.

Ved hjælp af ny digital teknologi kan Airbus fra midten af næste år samle 60 A320neo-fly om måneden. Robotter kan for eksempel bore op til 80 procent hullerne i flyets øverste dele til nitter med mere; dermed skal medarbejdere ikke som før nærmest kravle rundt på toppen af flyet.

Relaterede artikler:

Droner skal hjælpe med flyinspektioner

Officielt: Airbus lufter stop for A380

50 år med Boeing B737