- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Attraktioner skal fylde mere i dansk markedsføring

”Natur, strande og lokale råvarer pryder mange danske turismekampagner. Men attraktioner som forlystelsesparker er altså også store trækplastre for turister,” siger direktør i Fårup Sommerland.

”Danmark skal sælges på mere end smuk natur,” er budskabet fra Niels Jørgen Jensen, administrerende direktør for Fårup Sommerland, i en pressemeddelelse. Den nordjyske forlystelsespark var sidste år Danmarks 9. største turistattraktion med 396.474 besøgende, et fald på 31 procent, eller 180.000, i forhold til seneste normale turistår, 2019.

Niels Jørgen Jensen fortsætter: ”Det er helt bevidst, at vi i Fårup Sommerland netop nu investerer historisk høje beløb i nye oplevelser. Vi får næste år Danmarks største rutsjebane, Fønix.

Vi ser det som et vigtigt skridt ud af coronaskyen, at vi investerer i vores oplevelsesprodukt. Det vil skabe konkurrencefordele for Fårup – og dansk turisme,” siger direktøren for forlystelsesparken.

Niels Jørgen Jensen tilføjer, at Fårup bliver ved med at markedsføre Danmark, både på nationalt, på destinations- og attraktionsniveau. Men han ser gerne nye tiltag i markedsføringen af Danmark over for udenlandske turister:

”Natur, brede sandstrande og lokale råvarer pryder forsiderne i mange af Danmarks officielle kampagner i tråd med, at naturoplevelser, ro og tryghed længe er blevet fremhævet som de største ”reasons to go”.

Danmark har dog også meget andet at byde på, og det skal vi huske, når vi vil differentiere os fra andre europæiske destinationer. Og særligt når vi har åbenlyse styrkepositioner,” lyder det fra Niels Jørgen Jensen.

Forlystelsesparker og museer er store trækplastre
De danske attraktioner – herunder forlystelsesparker og museer – udgør store trækplastre for danske og udenlandske turister. For de fleste danske og udenlandske turister er det et must at besøge en forlystelsespark, en zoologisk have, et museum eller lignende under ferien, påpeger Niels Jørgen Jensen.

”Især udenlandske turister er meget aktive, og ifølge VisitDenmark vil 80 procent af de internationale gæster gerne på opdagelse i Danmarks attraktioner,” siger direktøren og tilføjer:

”Vigtigst af alt er, at gæsterne er tilfredse med det, de kommer til. Ifølge undersøgelse fra Det Nationale Turismeforum, der sammenligner turisternes tilfredshed med Danmark som ferieland med Norden og Nordeuropa, scorer kategorien danske ”forlystelses- og temaparker” markant bedre end det nordeuropæiske og nordiske gennemsnit.

Forlystelses- og temaparkerne rangeres som en exceptionel oplevelse med en elitescore, der overstiger det nordiske og nordeuropæiske gennemsnit med henholdsvis 36 og 24 point. Det kan vi være stolte af.”

Attraktioner bør fylde mere i markedsføringen af Danmark
Niels Jørgen Jensen mener derfor, at attraktionerne bør fylde mere i markedsføringen af Danmark.

”Nye forlystelser, udstillinger og øvrige fornyelser spiller en stor rolle i at tiltrække gæster til attraktionerne, og mange stærke institutioner i Danmark er dygtige til at udvikle nye og spændende oplevelser og lytte til, hvad gæsterne efterspørger. Der er hvert år noget nyt at rejse efter og dermed både en ”reason to go” og en ”reason to go again”, lyder det fra Niels Jørgen Jensen som fortsætter:

”Derfor er det afgørende, at vi bevarer det nuværende momentum. Det giver os mulighed for at investere i produktet og gøre det tidssvarende, hvilket styrker vores position i kampen om gæsterne.”

Relaterede artikler:

”Vi er lige nu lidt over 2019-niveauet”

Danske attraktioner mistede 11 millioner besøgende

De 19 topscorere i de danske destinationsselskaber

De ti danske attraktioner med færrest besøgende