- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Bruger 105 milliarder kroner på franske jernbaner

Nye højhastighedsjernbaner og forbedringer af det eksisterende skinnenetværk skal binde Frankrig bedre sammen samt gøre det attraktivt at taget toget til blandt andet Bilbao og Barcelona.

En stor milliard investering skal gøre det nemmere at rejse med tog på tværs af den sydvestlige del af Frankrig, hvor man ønsker at forlænge højhastighedsforbindelsen, der løber fra Paris til Bordeaux således, at byerne Toulouse og Dax også bliver koblet på strækningen.

Landets statsejede jernbaneselskab SNCF Réseau har en forventning om, at hver af de to nye strækninger årligt vil blive benyttet af fem millioner rejsende i og med, at de vil forkorte rejsetiden betragteligt og dermed gøre det nemmere at tage toget videre til andre europæiske byer.

Det vil eksempelvis være muligt at rejse fra Bordeaux til Bilbao eller Barcelona på henholdsvis to timer og 20 minutter samt tre timer og 50 minutter.

I tillæg til de to store strækninger er et andet element i projektet, at der også skal bygges jernbaner som skaber bedre transportmuligheder mellem Paris og de mellemstore byer i de franske regioner Occitanien og Nouvelle-Aquitaine.

Skal finansiere jordkøb
Der sættes gang i anlægsarbejdet senere i år, og i alt ventes hele projektet at beløbe sig til 14 milliarder euro, hvilket svarer til lige knap 105 milliarder kroner, og det bliver finansieret i et samarbejde mellem den franske stat, myndighederne i Occitanien og Nouvelle-Aquitaine samt EU.

De mange milliarder skal blandt andet bruges på analyser, selve opførslen af jernbanerne samt opkøb af den jord, som de nye Bordeaux-Toulouse- og Bordeaux-Dax-strækninger skal anlægges på. Det skriver mediet RailTech.

Disse to jernbanestrækninger vil have en samlet længde på 327 kilometer, hvor 55 kilometer bliver fælles mellem dem. De vil blive forbundet til det eksisterende skinnenetværk syd for Bordeaux samt nord for henholdsvis Toulouse og Dax.

Mindre end fire timer til Barcelona
Projektet er blevet inddelt i flere faser, hvoraf den første er at få anlagt de i alt 327 kilometer lange strækninger. Dernæst venter moderniseringer og forbedringer af flere allerede eksisterende dele af jernbanenettet.

Efterfølgende går arbejdet med at etablere forbindelser mellem de to regioners mellemstore byer og Bordeaux, hvorfra passagererne kan tage videre til den franske hovedstad, i gang. Her vil man skabe et netværk af byer, der befinder sig i en afstand på mellem 30 og 90 minutter fra Bordeaux.

Når de nye strækninger tages i brug og de nuværende er blevet forbedret, regner man med, at togdriften vil erstatte 7,7 millioner bilture og to millioner flyvninger.


Relaterede artikler:

DSB øger ordren på forsinkede togvogne

Deutsche Bahn gentager succes med billigbillet

Klar til flere nye togruter mellem europæiske lande