- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Danmark mister svenske turister

Sverige er Danmarks næststørste marked i turismeomsætning og tredjestørste i overnatninger – men svenske overnatninger er de seneste år faldet 18 procent, viser opgørelse fra Dansk Erhverv.

De svenske overnatninger i Danmark faldt fra 2003 til og med sidste år 18 procent – knap 410.000 overnatninger. I samme periode er udenlandske overnatninger i Danmark samlet steget 3,8 millioner.

Det viser ny opgørelse fra Dansk Erhverv. Den der understreger, at Sverige – efter Tyskland – er Danmarks næststørste marked målt på turismeomsætning, 6,5 milliarder kroner sidste år, og tredjestørste marked – efter Tyskland og Norge – i overnatninger, 1,8 millioner i 2018, viser tallene.

I sin 2019-analyse oplyste VisitDenmark forleden, at turistorganisationen i år er meget usikker på det svenske marked. Det kan gå tilbage med en procent – eller stige en procent, lød vurderingen.

I en analyse, lyder det fra Lars Ramme Nielsen, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv: ”De dage, hvor svenskerne syntes at fadøllen og rejemaden var billig i Danmark, er for længst forbi.”

Han peger blandt andet på, at den danske krone er blevet dyrere for svenske turister.

”Dét er en væsentlig del af baggrunden for udviklingen. Udfordringerne fra det svenske marked slår hårdest i Nordjylland og Nordsjælland, hvor svenskerne var hyppige gæster, og hvor effekten af tyskerboomet på den jyske vestkyst og de nye internationale gæster, der flyver ind til København, ikke slår igennem,” konstaterer Lars Ramme Nielsen og fortsætter:

”De årlige svenske overnatninger i Danmark er siden 2013 faldet knap 53.000 eller tre procent. Dette til trods for vækst i den svenske økonomi og beskæftigelse og et rejsemarked i generel fremgang.”

Vekselkursen er ikke hele forklaringen
En såkaldt korrelationsanalyse fra Dansk Erhverv viser, at 29 procent af udviklingen i antallet af svenske overnatninger kan forklares med udviklingen i valutakursen. De resterende 71 procent skyldes andre omstændigheder.

Foruden valutakursen er en anden mulig forklaring, at svenskerne har fået øget tilgængelighed til nye markeder.

Dels er prisen for flybilletter faldet relativt i forhold til øvrige transportformer. Dels har antallet af lavprisflyruter fra svenske lufthavne og sydsvenskernes primære lufthavn, Københavns Lufthavn, været stærkt voksende det seneste årti. Det har øget mængden af billige rejsedestinationer, hvilket har skærpet konkurrencen for den danske turismeindustri, konstaterer Lars Ramme Nielsen.

Højere moms i Danmark
Den seneste statusanalyse fra Det Nationale Turismeforum viser, at Danmark i den internationale konkurrence scorer godt på kvalitet og tilgængelighed. Til gengæld ligger Danmark dårligt i forhold til lønniveau og moms.

I Sverige betaler hoteller og restauranter en moms på 12 procent. I Danmark er momsen 25 procent.

I Sverige har hoteller og restauranter fuldt momsfradrag. I Danmark kan udenlandske virksomheder kun få 25 procent af momsen retur ved køb af restaurantydelser. Det skaber konkurrenceforvridning inden for møde- og konferenceindustrien. Møde- og kongresgæsterne har et betydeligt større døgnforbrug end feriegæster, lyder det fra Lars Ramme Nielsen, der har denne opfordring:

”Hvis ikke det defensive råd til blandt andet VisitDenmarks markedsprioritering er prioritering af markedsføringsmidler på markeder, hvor vækstpotentialet er større end det svenske, så fordrer udviklingen friske øjne på den danske hotel- og restaurantmoms og offensive politiske tiltag.”

Relaterede artikler:

USA og Indien giver dansk turisme størst vækst

København eneste nordiske lufthavn på Top 10-liste

Danmark nordisk mester i turist-import