VisitDenmark forudser atter vækst for dansk turisme i år, viser ny prognose. Her arkivfoto via Wonderful Copenhagen fra København: Romina Amato/Red Bull Content Poo, Red Bull Cliff Diving 2016.

USA og Indien giver dansk turisme størst vækst

Tyskland er klart største leverandør af turister til Danmark, men i procenter spår VisitDenmark i år størst vækst fra USA og Indien. Men dansk turisme er udfordret, siger ny prognose.

Tallene for sidste år er ikke klar, men i 2017 havde Danmark en turismeomsætning på 128 milliarder kroner. Regeringen har som mål, at den i 2025 skal være 140 milliarder kroner.

Og for syvende år i rap forventer VisitDenmark vækst for dansk turisme i år – en stigning på cirka 2,2 procent i turismeovernatninger. Det oplyser VisitDenmark i sin netop frigivne prognose for i år.

Prognosen har en forventning om vækst på de fleste af Danmarks ti såkaldte prioriterede markeder. Der er dog usikkerhed omkring udviklingen fra Storbritannien på grund af den gentagne udskudte Brexit, at Storbritannien forlader EU-samarbejdet. Ligeledes forventer VisitDenmark i sin prognose kun status quo for det store svenske marked som følge af den sløje økonomi i Sverige.

Amerikanske turister topper
De amerikanske turister topper årets prognose fra VisitDenmark med en vækstprocent på otte til ti procent, oven på et 2018, hvor amerikanerne etablerede sig som den største rejsegruppe i København.

”Det ser ud til, at vi i 2019 får nyt rekordår med vækst i turismen for syvende år i træk,” siger administrerende direktør i VisitDenmark, Jan Olsen, og fortsætter:

”Men hvis vi kigger på målsætningen for 2025 fra Det Nationale Turismeforum om tre procents årlig vækst, ligger vi i underkanten. Lande som Holland, Tyskland og Sverige løber fra os, når vi sammenligner med deres vækstprocenter. Derfor er det vigtigt, at vi fortsat holder et højt markedstryk, og at vi i branchen arbejder sammen, så vi får mest muligt ud af vores midler.”

Danmark mangler feriehuse til udlejning
Videre siger Jan Olsen: ”Den positive prognose bunder blandt andet i en fortsat gunstig økonomisk situation på en række vigtige markeder, flere tidligere bookninger af feriehuse, flere direkte flyruter, løbende større hotelkapacitet i vores store byer og en hype omkring Danmark i nogle lande.”

”I modsat retning trækker en risiko for, at vi mister turister især i højsæsonen, fordi der er ”udsolgt” i feriehusene i højsæsonen.

Derfor håber vi på, at det markant større bundfradrag for sommerhusudlejning kan være med til at øge udbuddet af feriehuse til udlejning i Danmark, så vi kan følge med efterspørgslen,” siger Jan Olsen.

Det er ikke turisterne i København og de andre større danske byer, der bidrag mest til turismeomsætningen. Kyst- og naturturismen er det største enkeltsegment, der i 2017 repræsenterede 48 procent af det samlede turismeforbrug i Danmark.

Tyskland er Danmarks største leverandør af turister
2019-prognosen fra VisitDenmark kigger også på turistorganisationens vækstforventninger på de såkaldte prioriterede markeder:

Land Forventet vækst i år i Danmark i procent Antal overnatninger sidste år i Danmark
USA 8-10 procent 0,8 millioner
Indien 8-10 procent 0,1 millioner
Kina 4-6 procent 0,2 millioner
Italien  4-6 procent 0,4 millioner
Frankrig  4-6 procent 0,3 millioner
Tyskland  1,5-3,5 procent  15,7 millioner
Holland  1,5-3,5 procent 1,4 millioner
Norge  0-2 procent  2,3 millioner
Sverige  minus 1-plus 1 procent 1,8 millioner
Storbritannien  minus 2-plus 3 procent 0,9 millioner

Relaterede artikler:

Dansk turismeomæstning på 128 milliarder kroner

”Vi ønsker mere fokus på udenlandske turister i den danske provins.”

Nye medlemmer i Det Nationale Turismeforum