- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Dansk rejsebureau på opkøb i Tyskland

Rejsekoncern udvider med nyt varemærke – samtidig har det købt tysk konkurrent. I alt forventer koncernen i år omsætning på cirka 200 millioner kroner.

Det nye danske varemærke Signatours.dk har modsat sine nichebureauer In-Italia og Hideaways fokus på sol- og badeferier til populære rejsemål – alle tre varemærker er nu samlet under navnet Signatours Travel Group. Samtidig har danske Signatours Travel Group købt majoriteten af det tyske rejsebureau Siglinde Fischer, der har kontor nær Bodensee tæt på grænsen til Schweiz.

Med de danske rejsebureauer og det nye tyske bureau i folden forventer Signatours Travel Group i år en omsætning på 180-200 millioner kroner, heraf de 130-150 millioner kroner fra det skandinaviske marked.

Hvor meget Signatours Travel Group har betalt for majoriteten af det tyske rejsebureau Siglinde Fischer, vil medejer og administrerende direktør Lars Henriksen ikke oplyse til standby.dk – med sin samlever, Marie Kaalund Winther, ejer Lars Henriksen omkring en tredjedel af Signatours Travel Group; resten ejes blandt andet af den norske koncern Braganza, der også har interesser i svenske rejsebureauer og det svenske flyselskab Bra, det tidligere Malmø Aviation.

45-årige Lars Henriksen var for ti år siden med til at købe danske PortugalBureauet, der siden overtog rejsebureauet Kulturrejser Europa. Efter salget af Kulturrejser Europa blev Hideaways lanceret og siden kom medejerskabet af In-Italia.dk

”Navnet til vores nye varemærke i Danmark, Signatours.dk, blev valgt, fordi vi allerede kiggede på det, da Hideaways blev lanceret. Navnet skal signalere håndplukkede og personlige rejser; vi har haft Signatours som holdingnavn indtil nu, men fra i dag rulles det ud som et helt nyt varemærke på det danske marked,” siger Lars Henriksen.

Signatours Travel Group er netop rykket til nye lokaler i gaden Åbenrå tæt på Kongens Have i København. Adressen Åbenrå 5, 4 sal, er nu hovedkontor for de omkring 20 medarbejdere, hvoraf fem alene arbejder med IT. Rejsekoncernen, der navnlig er stor på rejser til Italien, har også seks medarbejdere på sit kontor på Sicilien, der udvikler og drifter selskabets PMS (Property Management System).

Søgte det tyske marked
Om købet af det tyske rejsebureau Siglinde Fischer, siger Lars Henriksen: ”Vi har i forvejen In-Italia på det tyske marked (in-italia.de) og vil gerne udbygge vores markedsandele i Tyskland. Siglinde Fischer passer godt ind i vores koncept. Vi ejer og udvikler selv vores IT og ser store muligheder for at digitalisere Siglinde Fischer ved at integrere virksomheden på vores IT-platform.”

Lars Henriksen, der startede i den danske rejsebranche hos Fritidsrejser, senere blev det Star Tour (i dag TUI) og Atlantis Rejser, siger om kontakten til det tyske rejsebureau Siglinde Fischer:

”Vi har kendt Siglinde Fischer i nogen tid, og for et par år siden var begge bureauer medstiftere af The Charming Travel Network, og som Hideaways har Siglinde Fischer fokus på charmerende hoteller. Vi vil gerne mere ind på det tyske marked og fandt en gammel familievirksomhed som Siglinde Fischer egnet til dette.”

Lars Henriksen tilføjer: ”Siglinde Fischer kan blandt andet bruge vores IT-platform til at tilbyde dynamiske pakkerejser med fly, hotel, transfer og billeje. Tyskland er noget bagud med online-salg, stadig mange rejser sælges på gammeldags maner via agenter til kunder, der går ind fra gaden. I dag sælger Siglinde Fischer kun hoteller, ikke pakkerejser med for eksempel fly, og har en årlig omsætning på omkring 50 millioner kroner.”

Siglinde Fischer har ifølge Lars Henriksen cirka 12.000 årlige gæster, mens de danske bureauer In-Italia og Hideaways samlet har over 40.000 gæster. I alt udbyder In-Italia, Hideaways, Signatours og Siglinde Fischer omkring 4.000 hoteller.

Hideaways har hidtil fokuseret på rejser til hele Sydeuropa, men er også begyndt at sælge oversøiske rejser, mens In-Italia er specialist i rejser til Italien. ”Italien er vores største rejsemål og er populært for specielt danske og tyske gæster, da de nemt kan køre hertil. Samtidig oplever vi stor efterspørgsel på rejsemål som Spanien, Kroatien og Portugal godt hjulpet af de mange nye lavprisruter fra Skandinavien og Tyskland, som blandt andet Ryanair, Easyjet og Norwegian har åbnet de seneste år,” siger Lars Henriksen.

Relaterede artikler:

Ny lov for pakkerejser vedtaget

SAS atter til stor feriemesse

Dansk rejsebureau skønnes solgt for 150 millioner kroner