- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Danske toprestauranter i nyt samarbejde

Ni restauranter på Fyn klar til samarbejde under navnet Gastro Fyn for i fællesskab at blive mere attraktive over for turister. Blandt deltagerne er Fyns mest berømte restaurant, Falsled Kro.

Gastro Fyn skal trække flere madturister til Fyn – og restauranterne i samarbejdet skal gøre hinanden stærkere ved at erfaringsudveksle omkring leverandører og samarbejde om medarbejdere, men i særlig grad ved at brande en fælles oplevelse på destinationen Fyn – frem for en enkelt restaurantoplevelse.

Klik for stort format. Parterne bag Gastro Fyn med ni af Fyns bedste spisesteder. Hver af restauranterne har markeret deres engagement i initiativet ved signeringen af manifestet samt ved at investere i den fælles indsats. Foto: Destination Fyn.

En af parterne i Gastro Fyn er Sortebro Kro i Odense, hvis restauratør John Kofod siger i pressemeddelelse fra Destination Fyn:

”Gastro Fyn er en gylden mulighed. Gæsterne rejser typisk efter ikke bare én, men flere gastronomiske oplevelser i et geografisk område. Med vores samarbejde kan vi tiltrække turister – og ikke mindst ruste os godt i konkurrencen om de berejste foodies (gastro-rejsende, red.). En opgave som vi på ingen måde kan løfte alene.”

Kokken Per Hallundbæk er sammen med Destination Fyn initiativtager til samarbejdet i Gastro Fyn, hvis medlemmer blev præsenteret i dag.

Deltagerne er Falsled Kro, der regnes som Fyns bedste kandidat til en Michelin-stjerne, og så disse restauranter i Odense, nævnt alfabetisk: Aro, Best Western Knudsens Gaard, Kok & Vin, Pasfall, Sortebro Kro, The Balcony og Under Lindetræet – samt uden for Odense restauranten på Comwell Kongebrogaarden ved Middelfart.

Madturister spiser for milliarder
Mad er big business – også for dansk turisme. De nyeste tal fra Danmarks Statistik viser, at de danske restauranter i 2017 omsatte for 16 milliarder kroner, heraf stod udenlandske turister og andre udenlandske besøgende, herunder forretningsfolk, for de syv milliarder kroner af omsætningen.

Anja Hartung Sfyrla, chef for forretningsudvikling i VisitDenmark og blandt andet medlem af det regerings-nedsatte Team Gastro-udvalg, sagde sidste år til standby.dk:

”Mad-oplevelser er vigtig for mange turister; undersøgelser viser, at Michelin-stjerner trækker gæster til Danmark; herunder foodie-turister. Otte procent af turisterne i Danmark angiver mad-oplevelser som primær årsag til valg af destination. Det behøver ikke være Michelin-restauranter, men skal i hvert fald være rigtig gode gourmetrestauranter.”

Skrev under på madnifest
Gastro Fyn gik officielt i luften i dag, tirsdag. Det skete da de ni fynske top-restauranter og hoteller satte deres signatur på det fynske madmanifest, som symboliserer deres engagement i det nye fynske gastro-samarbejde.

”Jeg er kommet rigtig tæt på mine kollegaer på Fyn gennem det her. Vi har fundet det her fælles fodslag, den her fælles front. Mange gange går vi i vores egen lille andedam. Jeg tror, at vi med forskellige events kan medvirke til at gøre Fyn kendt på det store verdenskort og trække turister til som også kommer mange andre til gode,” sagde Thomas Pasfall fra Restaurant Pasfall, da han havde sat sin underskrift på madnifestet.

”Gastro Fyn skal medvirke til at udfolde kernefortællingen om fynske fødevarer, som i dag er underfortalt internationalt, og som rummer et meget stort potentiale for tiltrækning af foodies, som Gastro Fyn appellerer til, men også turister, der blot vægter madoplevelsen højt,” siger Mads Asbild, marketingschef i Destination Fyn

Et væsentligt element i Gastro Fyn er international markedsføring blandt andet gennem den internationale gastropresse og en indsats i den generelle digitale markedsføring af Fyn, som en destination med noget at byde på 365 dage om året.

Relaterede artikler:

Dragsholm Slot i fornem rejseguide

Stigende milliardomsætning på danske restauranter

Michelin fylder ikke meget i restaurantregnskabet