- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Det klager danske feriegæster over

Pakkerejse-Ankenævnet statistik for 2017 viser færre rejseklager. Danmarks Rejsebureau Forening understreger, at der ikke kan klages over rejser købt via udenlandske bookingportaler som Booking.com, Expedia.com og prissammenligningssiden Momondo.com

Danskerne tager årligt på mange hundredetusinde kortere og længere ferierejser – men sidste år resulterede utilfredshed med disse kun i 338 klager til Pakkerejse-Ankenævnet, et fald på 11,5 procent i forhold til året før. Det viser nye tal fra nævnet.

Danskerne klagede især over hotellet, dets faciliteter og standard samt guider, der ikke levede op til forventningen, eller udflugter og arrangementer på ferien, der blev aflyst. Antallet af klager til Pakkerejse-Ankenævnet over transport og transportforsinkelser faldt fra 2016 til 2017. Heller ikke billeje, mistet bagage eller problemer med visum og pas kastede sidste år mange klager af sig.

I en kommentar til tallene fra Pakkerejse-Ankenævnet skriver Danmarks Rejsebureau Forening, at danskerne stiller store krav til deres ferie og når noget går galt og forventningerne ikke indfries, er det nærliggende at klage. Sammenlignet med 2016 klagede færre dog over deres ferie i 2017, viser de nye tal fra Pakkerejse-Ankenævnet. Tallene viser også, at færre af de danske rejsende, der klagede til nævnet, fik medhold i 2017.

Ankenævnets kendelser fordeler sig således, at 16 procent (i alt 40 klagemål) sidste år fik medhold i Pakkerejse-Ankenævnet mod 31 procent i 2016, 38 procent (97 klagemål) fik delvist medhold og i 44 procent af tilfældene (112) fik klageren ikke medhold. Hertil var der sidste år omkring fem klager som Pakkerejse-Ankenævnet af forskellige årsager ikke kunne behandle.

Ikke fripas til at brokke sig over alt
Danmarks Rejsebureau Forening glæder sig over nedgangen i antallet af klager over rejser. ”Antallet af klager er faldende. Det tyder på, at de danske rejsebureauer er blevet endnu bedre til at forventningsafstemme med kunderne og endnu skarpere i deres kommunikation. Gæsterne ved, hvad de får for deres penge, og det betyder færre skuffede miner og ødelagte feriedage,” siger Jakob Hahn, advokat og afdelingschef i Danmarks Rejsebureau Forening, og tilføjer:

”Selvom antallet af klager er faldet, kan vi også se på tallene, at markant færre får medhold i deres klage end i 2016. Selvfølgelig har rejsebureauerne medansvar for, at ferien forløber som den skal, men som rejsende har man altså ikke omvendt fripas til at brokke sig over hvad som helst og få penge tilbage.”

DRF understreger, at det ikke nytter at sidde på rejsemålet og samle sammen til en klage, gæsten vil sende efter sin hjemkomst. ”Det fremgår af pakkerejseloven, at den rejsende skal reklamere så hurtigt som muligt, hvis der opstår noget på rejsen. Ellers kan man i flere tilfælde miste retten til at klage, når man er hjemme. Det er også den rejsendes ansvar at tjekke rejsepapirer og rejsebetingelser – inden afgang,” siger Jakob Hahn.

DRF: Brug dansk registreret rejsebureau
DRF anbefaler at vælge et rejsebureau, der er registreret i Danmark, selv om det til tider kan være svært at gennemskue, om det er tilfældet. Rejsegarantifondens hjemmeside har dog liste over registrerede rejseudbydere i Danmark.

”Rejsende, der har købt deres rejse hos et danskregistreret rejsebureau, har den tryghed, at de er beskyttet af Rejsegarantifonden og kan klage til Pakkerejse-Ankenævnet,” siger Jakob Hahn og tilføjer, at den sikkerhed har kunden ikke, hvis den rejsende for eksempel selv sammensætter ferien gennem udenlandsk ejede bookingportaler som Booking.com, Expedia.com og prissammenligningssiden Momondo.com

Relaterede artikler:

Rejsebureauer ansvarlig for rejsebeskrivelser

På krydstogt uden bagage

Rejsegarantifonden må ikke oplyse om politianmeldelser