- STANDBY.DK - https://standby.dk -

DFDS øger i Østersøen

I 2021 indsætter det danske rederi to nye fragt- og passagerskibe på sine ruter i Østersøen, hvor man allerede har seks ruter.

DFDS er ikke kun den kendte daglige rute i begge retninger mellem København og Oslo. Hvert år rejser over fem millioner passagerer med rederiets skibe på en lang række europæiske ruter. Alene i Østersøen har rederiet over 200.000 årlige passagerer fra Sverige til henholdsvis Litauen og Estland samt mellem Tyskland og Litauen.

Og nu øger DFDS yderligere i Østersøen. Rederiet har netop bestilt to nye kombinerede fragt- og passagerskibe (ro-pax) til levering og indsættelse i 2021 – en investering på 1,8 milliarder kroner for de to skibe, der skal bygges i Kina.

Den øgede aktivitet i Østersøen, oplyser DFDS’ koncernchef, Niels Smedegaard, skyldes, at den baltiske region forventes at fortsætte med at vokse og udvikle sig. DFDS seks færgeruter i Baltikum bringer mennesker, virksomheder og nationer sammen på tværs af regionen og udgør en vital del af regionens infrastruktur og transportløsninger. De to nye ro-pax skibe til Østersøen kommer for at understøtte fragtkundernes vækst og tilbyde den bedst mulige rejseoplevelse for passagererne, hedder det fra rederiet.

Tror på stærk udvikling i Baltikum
“Denne investering afspejler vores tro på en fortsat stærk udvikling i den baltiske region. De nye skibe vil gøre det muligt for os at forbedre serviceniveauet for alle vores kunder og samtidig gøre rutenetværket mere effektivt, også miljømæssigt,” siger Niels Smedegaard. Skibene bygges i henhold til den nyeste miljøstandard, hvilket giver de lavest mulige forbrug og udledninger.

De to nye skibe får blandt andet hver plads til 600 passagerer. Hvor de skal sejle, er endnu ikke besluttet, men begge skibe planlægges indsat på en af DFDS-ruterne, der forbinder Litauen med enten Sverige eller Tyskland.

Relaterede artikler:

DFDS får stadig flere oversøiske passagerer

Kursændring hos DFDS

DFDS går fra 17 til én hjemmeside