- STANDBY.DK - https://standby.dk -

DRF støtter kritik af rejseportaler

Danmarks Rejsebureau Forening er tilfreds med den nye kampagne fra Forbrugerrådet, der opfordrer alle flyprisportaler til at være mere tydelige i deres kommunikation til forbrugerne.

”Vi sigter ligesom Forbrugerrådet på flyprisportaler der hævder, at de viser de billigste flybilletter – selv om det ikke altid er tilfældet og selv om de ikke sælger flybilletter, men videresender interesserede kunder til for eksempel selve flyselskabet eller en OTA (Online Travel Agencies, red),” siger administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, til STANDBY.dk

Prisportaler er søgetjenester, der ikke sælger i dette tilfælde flybilletter, men viser priser på flybilletter med informationer hentet fra for eksempel flyselskabernes hjemmesider – og herefter leder kunden videre til flyselskaber eller OTA’er, hvor flybilletten kan købes. Eksempler på prisportaler er ifølge en opgørelse fra Jyllands-Posten blandt andre Agoda, Dohop, Flyrejser, Google Flights, Kayak, Momondo, Rejsepriser, Skyscanner, Travelmarket og Viviro.

OTA’er, der tilbyder både søgning og salg af flybilletter, er eksempelvis Expedia, Flightfinder, Flybillet, Flysmarter, Goleif, Mr. Jet, Rejsefeber, Seat24, Supersaver og Travellink, står der i Jyllands-Postens opgørelse.

Men flyprisportaler, noterer DRF, fortæller alt for sjældent den fulde og objektive sandhed til potentielle købere. Således mødes forbrugerne ofte af skjulte gebyrer og ekstraregninger, når det egentlige køb skal foretages.

Som eksempel nævner DRF, at flyprisportalerne sjældent viser alt, hvad forbrugeren bliver opkrævet. Det er ikke usædvanligt, at der i bestillingsprocessen pludselig dukker gebyrer op på bagage på flyet, sædebestilling og meget mere. Det samme kender man hos deal-sites, hvor der pludselig tilføjes miljøtillæg eller øvrige gebyrer til prisen, når man vil købe for eksempel en overnatning, hedder det fra DRF.

Forbrugerne skal have gennemsigtighed hos prisportalerne, så de kan bruge dem til at danne sig et fuldstændigt overblik. Skal forbrugeren i dag lave et oplyst køb, kræver det, at de forstår portalernes måde at arbejde på, og det er ikke rimeligt, lyder det fra Danmarks Rejsebureau Forening.

Vildledt af rejseportaler
”Alt for ofte bliver forbrugerne vildledt på rejseportalerne, derfor bifalder vi kampagnen, som Forbrugerrådet nu sætter i gang. Skal portalerne have deres berettigelse, så bør de vise hele markedet og den fulde pris, så forbrugerne inden købet har det fuldstændige overblik,” siger Lars Thykier, direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, og fortsætter:

”Rejsebureauerne skal jo altid fremvise totalpriser, og DRF kan ikke se, hvorfor det skal være anderledes for prisportalerne. I dag er det skæv konkurrence når forbrugerne tror, at de kan hente en billigere pris ved selv at bestille – men i virkeligheden ender prisportalernes priser ofte over prisen for samme rejse hos et bureau.”

Relaterede artikler:

Flyprisportaler anmeldt for vildledende markedsføring

EU-flypassagerer skal beskyttes bedre

DRF savner selvkritik hos rejsebureauer

60 år med Lars Thykier