EU-flypassagerer skal beskyttes bedre

Den fælleseuropæiske rejsebureauforening opfordrer EU til at sikre bedre økonomisk beskyttelse af flypassagerer ved eventuelle konkurser af flyselskaber.

Det var hårde tider for luftfarten i 2017 med konkurser til flyselskaberne Monarch Airlines, airberlin samt NIKI inden for kun tre måneder. Mange passagerer strandede i udlandet eller kom aldrig afsted på de billetter, de ellers havde købt og betalt for inden konkurserne.

I alt fik de tre konkurser konsekvenser for over én million bookinger, og mange flypassagerer mistede penge.

Efter et turbulent 2017 for flypassagererne opfordrer den fælleseuropæiske rejsebureauforening, ECTAA, derfor nu EU-Kommissionen til at lave specifik rådgivning i tilfælde af konkurs af et flyselskab. Der ønskes et system, der effektivt skal beskytte flypassagerer mod konkurser. Omkostningen kan eksempelvis lægges ind i billetprisen, lyder det.

”I Danmark er der heldigvis allerede blevet indført en konkursdækning for en stor del af flyrejserne ud af Danmark, så problemet for danske rejsende er mindre end i resten af EU. Men det sagt, så er de seneste flyselskabskonkurser, herunder i Europas 10. største flyselskab, en kraftig påmindelse om, at flyselskaber er skrøbelige,” siger Lars Thykier, administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

”Med den yderligere konsolidering, der forventes på det europæiske luftfartsmarked, er det på høje tid, at luftfartsselskaberne tilbyder garantier mod deres egne finansielle svigt, som det allerede er tilfældet for rejsebureauer og rejsearrangører.”

Refundering ikke muligt
EU-Kommissionen har tidligere vurderet, at der allerede var passende retlig hjælp at hente for flypassagerer, der måtte blive påvirket af en konkurs. Helt konkret er der tale om forordning 261/2004. I henhold til forordning 1008/2008 blev det af EU-Kommissionen anbefalet at styrke medlemsstaternes licensovervågning af flyselskaber i EU, så flypassagererne opnåede større beskyttelse.

Men det står imidlertid klart efter de tre seneste konkurser, at beskyttelsen ikke er god nok, lyder det fra Danmarks Rejsebureau Forening.

Passagerer med en almindelig flybillet – og ikke en pakkerejse – til Monarch Airlines og NIKI kunne efterfølgende ikke få deres billetter refunderet i henhold til forordning 261/2004. Hvad angår airberlin, havde flypassagerer med billet til en aflyst afgang heller ikke mulighed for at søge kompensation.

Over 110.000 passagerer hos Monarch Airlines strandede i udlandet efter konkursen, og yderligere 750.000 passagerer fik aldrig brugt deres billetter. Mindst 180.000 bookinger hos airberlin blev annulleret og ej refunderet. Og i alt blev 410.000 bookinger hos NIKI annulleret.

 

Relaterede artikler:

Flypassagerer snyder sig selv

Ny teknologi skal hjælpe aflyste flypassagerer

Flykonkurs rammer 860.000 

x

Læs Også

IAGs overtagelse af NIKI er i fare

Flyselskabet NIKI, som indgav konkursbegæring den 13. december og stoppede sine operationer, venter stadig på godkendelse af at bliver overtaget af International Airlines Group, IAG, men nu er der problemer.

To millioner passagerer med SAS i december

I december valgte to millioner passagerer at flyve med SAS, hvilket er lidt færre end sidste år.

Faste ryglæn på British Airways fly

Det britiske flyselskab har valgt at spare på komforten i de fly, der benyttes på kortere distancer. Det sker ved at afskaffe ryglæn, der kan lænes tilbage.

8.000 nye medarbejdere til flyselskab i 2018

Lufthansa skal have yderligere 2.500 kabineansatte i indeværende år, og den tyske luftfartskoncern har planer om at ansætte i alt 8.000 nye medarbejdere.

Passagerrekord i Berlin

Berlin Tegel havde nedgang i antallet af passagerer i 2017, men Berlin Schönefeld fik derimod stor vækst, og det er nok til samlet passagerrekord for de to tyske hovedstadslufthavne.

Airbus præsenterer A321neo ACF

Airbus har samlet det første eksemplar af den nye A321 version - A321neo ACF (Airbus Cabin Flex) i Hamburg. Efter testflyvning skal første eksemplar leveres i sommerens løb.