EU-flypassagerer skal beskyttes bedre

Den fælleseuropæiske rejsebureauforening opfordrer EU til at sikre bedre økonomisk beskyttelse af flypassagerer ved eventuelle konkurser af flyselskaber.

Det var hårde tider for luftfarten i 2017 med konkurser til flyselskaberne Monarch Airlines, airberlin samt NIKI inden for kun tre måneder. Mange passagerer strandede i udlandet eller kom aldrig afsted på de billetter, de ellers havde købt og betalt for inden konkurserne.

I alt fik de tre konkurser konsekvenser for over én million bookinger, og mange flypassagerer mistede penge.

Efter et turbulent 2017 for flypassagererne opfordrer den fælleseuropæiske rejsebureauforening, ECTAA, derfor nu EU-Kommissionen til at lave specifik rådgivning i tilfælde af konkurs af et flyselskab. Der ønskes et system, der effektivt skal beskytte flypassagerer mod konkurser. Omkostningen kan eksempelvis lægges ind i billetprisen, lyder det.

”I Danmark er der heldigvis allerede blevet indført en konkursdækning for en stor del af flyrejserne ud af Danmark, så problemet for danske rejsende er mindre end i resten af EU. Men det sagt, så er de seneste flyselskabskonkurser, herunder i Europas 10. største flyselskab, en kraftig påmindelse om, at flyselskaber er skrøbelige,” siger Lars Thykier, administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

”Med den yderligere konsolidering, der forventes på det europæiske luftfartsmarked, er det på høje tid, at luftfartsselskaberne tilbyder garantier mod deres egne finansielle svigt, som det allerede er tilfældet for rejsebureauer og rejsearrangører.”

Refundering ikke muligt
EU-Kommissionen har tidligere vurderet, at der allerede var passende retlig hjælp at hente for flypassagerer, der måtte blive påvirket af en konkurs. Helt konkret er der tale om forordning 261/2004. I henhold til forordning 1008/2008 blev det af EU-Kommissionen anbefalet at styrke medlemsstaternes licensovervågning af flyselskaber i EU, så flypassagererne opnåede større beskyttelse.

Men det står imidlertid klart efter de tre seneste konkurser, at beskyttelsen ikke er god nok, lyder det fra Danmarks Rejsebureau Forening.

Passagerer med en almindelig flybillet – og ikke en pakkerejse – til Monarch Airlines og NIKI kunne efterfølgende ikke få deres billetter refunderet i henhold til forordning 261/2004. Hvad angår airberlin, havde flypassagerer med billet til en aflyst afgang heller ikke mulighed for at søge kompensation.

Over 110.000 passagerer hos Monarch Airlines strandede i udlandet efter konkursen, og yderligere 750.000 passagerer fik aldrig brugt deres billetter. Mindst 180.000 bookinger hos airberlin blev annulleret og ej refunderet. Og i alt blev 410.000 bookinger hos NIKI annulleret.

 

Relaterede artikler:

Flypassagerer snyder sig selv

Ny teknologi skal hjælpe aflyste flypassagerer

Flykonkurs rammer 860.000 

x

Læs Også

Klar med snacks og drikkevarer i lufthavnsgate

Hamborgs Lufthavn tester i denne tid nyt servicekoncept, hvor passagerer inden afrejse online kan bestille morgenmad og drikke til levering i gaten.

5.500 heste på vingerne i Schiphol

Ifølge den hollandske storlufthavn er heste den type pattedyr, Schiphol har flest af om året. Og afhængig af, hvad ejeren vil betale, kan de flyve på economy, business eller first class…

Landshold på indflyvning til Rusland

I disse dage ankommer hovedparten af de 32 landshold der skal spille VM-slutrunden i fodbold, der begynder på torsdag.

LOT fejrer polsk selvstændighed med særmalet Dreamliner

I år er det 100 år siden Polen atter blev uafhængigt. Det markerer det polske Star Alliance-medlem med en Boeing B787 Dreamliner i særlig bemaling til sine langruter.

Air Canada og Air China i kæmpe joint venture

De skal i fremtiden dele en omsætning på forventelig seks til syv milliarder kroner på trafik mellem Kina og Canada. Forhandlinger har stået på i fire år.

Potentiale for flere CPH-ruter til Frankrig

I sommersæsonen 2018 er der 13 ruter fra Københavns Lufthavn til franske lufthavne, og der er potentiale for endnu flere, lyder det fra hovedstadslufthavnen.