- STANDBY.DK - https://standby.dk -

EU advarer mod køb af separate flybilletter

Det kan blive en dyr fornøjelse for forbrugere at lege "det lille rejsebureau" og købe flybilletter online, advarer Forbruger Europa, et netværk af forbrugercentre finansieret af blandt andet EU.

Flere danskere bestiller flybillet på nettet via bookingsider, og det kan give ubehagelige overraskelser. Forbrugere, som skal mellemlande, kan uvidende komme til at købe to separate flybilletter. Dermed kan rejsen blive meget dyrere end forventet, lyder det fra Forbruger Europa.

Er der en mellemlanding, er det en god idé at bestille én samlet billet til hele turen. Men ikke alle forbrugere er klar over, hvad de har købt – og det kan koste dyrt.

“Vi ser sager, hvor forbrugerne ikke ved, at de har købt to separate billetter, for de har betalt det hele samlet på en hjemmeside og bestilt med ét klik,” siger Lars Arent, leder af Forbruger Europa i Danmark.

Hvis den rejsende har købt en samlet billet, skal det første flyselskab hjælpe forbrugeren videre, hvis man misser forbindelsesflyet. Det betyder, at det første flyselskab skal betale for næste ledige afgang til destinationen og booke den til den rejsende. Flyselskabet skal også betale for hotelovernatning, hvis det er nødvendigt, ligesom den rejsende kan få erstatning for mistede nætter på destinationen, oplyser Forbruger Europa og tilføjer:

Ingen af disse rettigheder gælder forbrugere med to forskellige flybilletter.

“Det er surt at betale for en helt ny billet oveni den, man allerede har købt, og som nu er ubrugelig, hvis der er købt to separate flybilletter. Og går den rejsende glip af en eller flere nætter på sin ferie, har de heller ikke krav på erstatning fra flyselskaberne,” siger Lars Arent.

Svært at gennemskue
Nogle bookingsider reklamerer med garantidækninger, der skal hjælpe forbrugeren ved flyforsinkelser, men ordningerne er svære at gennemskue og sikrer ikke samme vilkår som ved køb af en samlet flybillet.

“Hvis man bruger en bookingside på nettet, skal man være ekstra opmærksom. Nogle bookingsider køber billetterne separat af flyselskaber, og det er ikke altid tydeligt for forbrugeren, at det kan have store konsekvenser, når noget går galt,” siger Lars Arent.

3 gode råd
Forbruger Europa har tre gode råd ved køb af flybilletter: “Vær opmærksom på, om der købes en samlet flybillet, eller købes flere separate billetter. Hvis de er separate, er det særligt vigtigt, at den rejsende har nok tid til at nå sit næste fly, hvis det første bliver forsinket. Hvis man er i tvivl om, om hvad der er købt, så tjek, om der er et eller flere billetnumre for de to strækninger,” siger Lars Arent.

Forbruger Europa hjælper ved køb over grænserne mellem EU-landene. Forbruger Europa er en del af et europæisk netværk (European Consumer Centres Network) med kontorer i alle EU-lande samt Norge og Island. Netværket er finansieret af EU-Kommissionen og de nationale forbrugermyndigheder i Danmark, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Relaterede artikler:

Forbrugerrådet kritiserer Google Flights

Flyprisportaler anmeldt for vildledende markedsføring

Fortsat billige flybilletter i 2019