Der kan være stor forskel på resultaterne hos flyprisportalerne, viser ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo)

Forbrugerrådet kritiserer Google Flights

Flyprisportalen Google Flights klarer sig dårligst blandt 14 portaler i ny test fra Forbrugerrådet Tænk – flyprisportalerne Momondo, Travelmarket og Skyscanner kom samlet bedst ud af testen.

”Google udnytter sin store dominans når de vægter deres egne søgeresultater højt. Det er skidt for forbrugere og flyselskaberne, når det første, man bliver præsenteret for, ifølge vores test, er en rigtig dårlig flyprisportal (Google Flights, red)”, siger Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk i en pressemeddelelse.

DR’s forbrugerprogram Kontant havde torsdag aften program med fokus på flyprisportalerne. Baggrundsmaterialet kom blandt andet fra Forbrugerrådet Tænk, der i dag, fredag, følger op med pressemeddelelse om resultaterne af sine undersøgelser af 14 flyprisportaler.

”Søger du billige flybilletter på Google, er noget af det første, du møder, flyprisportalen Google Flights. Den klarer sig imidlertid dårligst af alle i en ny test fra Forbrugerrådet Tænk,” hedder det.

Flyprisportaler hjælper i princippet forbrugerne med at finde de bedste og billigste flybilletter. Den hjælp får forbrugerne bare ikke på Googles egen flyprisportal, Google Flights. Det viser en test, Forbrugerrådet har lavet af 14 flyprisportaler. Forbrugerrådet anmeldte tidligere på ugen flyprisportalerne Dohop.dk, Rejsepriser.dk og Viviro.com til Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring.

Forbrugerrådet har blandt andet testet flyprisportalerne på, om de er i stand til at finde den billigste pris, og her er Google Flights blandt de dårligste.

Som eksempel nævner Forbrugerrådet en rejse til London og en rejse til Bangkok for fire personer. I Forbrugerrådets test var disse to rejser henholdsvis 1.308 kroner og 4.485 kroner dyrere hos Google Flights sammenlignet med lignende rejser hos andre portaler.

Organisationens formand, Anja Philip, siger: ”Vores undersøgelse har vist, at det er vigtigt for forbrugeren, at de let kan finde de billigste flybilletter, når de søger på en prisportal for flybilletter. Derfor er det problematisk, at en prisportal som Google Flights ikke på noget tidspunkt i vores test viser den billigste pris.”

Flyselskaber køber sig til bedre placering
Google Flights er den flyprisportal, der kommer dårligst ud af Forbrugerrådets test. Et andet problem, som testen afslører, er, at hos Google Flights kan flyselskaber købe sig til en bedre placering i søgeresultatet. Hvilke flyprisportaler, der ligger øverst i søgningen, er dermed ikke et spørgsmål om, hvilke afgange der passer forbrugeren bedst, men hvilke selskaber der har betalt for at blive placeret højest, noterer Forbrugerrådet.

Anja Philip peger på, at problemerne bliver forstærket af, at Google udnytter, at de stort set har monopol som søgemaskine ved at lade Google Flights være den første portal, som forbrugerne møder.

Forbrugerrådet testede 14 prisportaler for flybilletter. Flyprisportalerne Momondo, Travelmarket og Skyscanner kom samlet set bedst ud af testen.

Disse tre har nu fået en anbefaling fra Forbrugerrådet Tænk med tilhørende logo, som de kan bruge i deres markedsføring.

Relaterede artikler:

Flyprisportaler anmeldt for vildledende markedsføring

DRF støtter kritik af rejseportaler

Flypassagerer snyder sig selv