- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Færøernes turistchef højt til tops

Direktøren for Visit Faroe Islands er på den lille eksklusive liste over 28 personer som hjemmesiden Politico mener hver på deres måde vil påvirke Europa i det nye år.

Guðrið Højgaard, administrerende direktør for Færøernes Turistråd siden 2012, er første færing på Politico’s europæiske liste over unikke personligheder. Kun én gang før har listen omfattet en personlighed fra rejsebranchen, Ryanairs koncernchef, Michael O’Leary.

Redaktørerne af Politico.eu har inddelt sine 28 europæiske nøglepersoner fra 28 lande i kategorierne do’ers, dreamers og disruptors; 46-årige Gudrid Højgaard er valgt som nummer ni på listen over dreamers når der kigges frem på det nye år, 2019.

Politico peger blandt andet på Gudrid Højgaards mange kreative initiativer de seneste år og skriver på sin hjemmeside:

”For mange hos turismemyndigheder er målet enkelt nok: få turister til at komme til destinationen. Gudrid Højgaards opgave for Færøerne er noget mere kompliceret: hun og hendes team skal først gøre omverden opmærksom på, hvor Færøerne ligger. Færøerne er en nærmest ukendt øgruppe i havet mellem Skotland og Island, en der ikke altid fremgår af verdenskortene.

Derfor må Højgaard være kreativ. De seneste to år har smarte initiativer blandt andet udløst prisen Cannes Lion awards, der regnes som marketingverdenens udgave af filmindustriens Oscars,” hedder det blandt andet fra Politico.

Her peger hjemmesiden for eksempel på marketingkampagnen fra 2016 fra Færøerne, Sheep View. Den var udtænkt af færøske Durita Dahl Andreassen i samarbejde med VisitFaroeIslands – her blev der monteret små kameraerne på nogle får så udlændinge via Google kunne se de dele af Færøerne, hvor fårene gik.

Der var også kampagnen sidste år, Faroe Islands Translate, hvor frivillige på Færøernes kan kontaktes live via video – for på den måde at få det færøske sprog omfattet af Google Translate.

Deler æren med mit team
”Det er utroligt at være første færing, der er valgt til listen hos Politico. Jeg deler naturligvis æren med mit fantastiske team hos Visit Faroe Islands, med vores partnere på Færøerne og i udlandet samt alle indbyggerne på Færøerne,” siger Gudrid Højgaard.

Et af de mere konkrete mål for Færøernes Turistråd er at få landets indtægter fra turisme til at ramme en milliard danske kroner i år 2020.

Efter skolegang på Færøerne havde Gudrid Højgaard et år som udvekslingsstudent i Spanien ligesom hun har været au pair i London, studeret på Copenhagen Business School og Stockholm University, hvorfra hun har en MBA indenfor marketing, kommunikation og design.

Hun var i fem år marketingchef for VisitDenmark i Stockholm, fulgt af syv år som direktør for Stockholms modsvar til Wonderful Copenhagen, Stockholm Visitors Board – i 2012 vendte hun hjem til Færøerne og sin nuværende stilling.

Relaterede artikler:

Hilton får hotel på Færøerne

Får-kamera øger Færøernes synlighed på Google

Nytænkning gav pris til Færøerne