- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Fandt slangehoved i flymad

Besætningen på en flyvning fandt hovedet fra en slange, da de åbnede for flymaden. Måltidet var blevet leveret af et cateringfirma, som dog afviser, at hovedet skulle stamme fra dem.

Da de ansatte ombord på en flyvning med SunExpress åbnede deres personalemad, ventede der besætningen et anderledes og ikke særligt appetitvækkende syn, da der blandt madvarerne i den hvide bakke også lå hovedet fra en slange.

En eller flere medarbejdere optog en video, der kunne dokumentere fundet. Videoen blev herefter delt på nettet, og den spredte sig hurtigt. Siden har flere medier grebet fat i historien, men det er til stadighed uklart hvilken flyvning, som hændelsen fandt sted på.

Visse steder lyder det, at det var en flyvning mellem Ankara eller Antalya og Düsseldorf, mens andre rapporterer, at flyet var på vej fra Antalya til Wien. Sikkert er det dog, at både flyselskabet og det cateringselskab, der havde leveret maden, efterfølgende har taget afstand fra slangehovedet.

Snegle og mug
SunExpress er et joint venture mellem Lufthansa og Turkish Airlines. Flyselskabet har eksisteret siden 1989, og dets primære hub er den tyrkiske lufthavn Izmir Adnan Menderes Airport. Herhjemme flyver selskabet fra lufthavnene i København, Billund og Aalborg til destinationer i Tyrkiet.

Efter videoen dukkede op på nettet, skrev det tyrkiske medie Gazete Duvar, at der tidligere har været problemer med, at flymaden har været muggen, og der er blevet fundet snegle deri. Herefter har SunExpress offentliggjort en kommentar, hvor flyselskabet forholder sig til situationen.

”Påstandene i pressen om flymaden er totalt uacceptable, og vi har iværksat en undersøgelse af området. Indtil denne er afsluttet, tager vi alle tænkelige forholdsregler. Det betyder blandt andet, at vi øjeblikkeligt har standset leveringerne af det omtalte produkt,” lyder det fra flyselskabet ifølge det britisk medie The Sun.

Har bedt om prøve
Det er virksomheden Sancak Inflight Services, der har leveret maden til flyvningen, men selskabet afviser, at slangehovedet skulle stamme fra dem. I stedet spekuleres der i, at det skulle være blevet lagt i bakken efterfølgende. Det nævnes i samme ombæring, at SunExpress er ved foretage et udbud på kontrakten om leverancer af flymad til selskabet.

Mesut Evliyaoğlu, som er chef for Sancak Inflight Services, fortæller ifølge mediet Turkey Posts English, at selskabet har anmodet om at få en prøve af maden, som kan blive undersøgt nærmere.

“Vi har bedt om prøver af maden, men vi har ikke modtaget noget. Vi er en stor virksomhed, der har samarbejdet med alle tyrkiske indenrigs- og udenrigsflyselskaber siden 1994. Vi har leveret mad til SunExpress siden 2018, og dette er første gang, at vi har oplevet noget lignende.”

Han fortæller, at fundet i hans optik er kulminationen på en måned, hvor der blandt andet har været talt om, at der skulle være fundet snegle og inspekter i maden.

”Vi tror ikke, at dette (slangehovedet, red.) stammer fra os, men vi bliver nævnt, og det er vi kede af. Hvis der var en prøve af maden, ville vi have lejlighed til at analysere den, og så kunne vi se hvilket dyr, der er tale om.”


Relaterede artikler:

Cateringgigant åbner kæmpe dyrkningsanlæg

Bornholmsk kok har Spies’ bedste flymad

Flykøkken sælger cateringmad til kunderne