- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Firmarejsende ønsker øget fokus på velvære

Forretningsrejsende har velvære på rejsen som førsteprioritet, men det prioriteres ikke højt af alle virksomheder. Det viser ny travel manager-undersøgelse fra BCD Travel.

Hos firmaers travel managers er forretningsrejsendes velvære og trivsel på rejsen kun tredje højeste prioritet – vigtigst er omkostningskontrol og omsorgspligt. Det kommer frem i ny global undersøgelse af 53 travel managers fra hele verden.

Undersøgelsen er udarbejde for det globale erhvervsrejsebureau BCD Travel der i pressemeddelelse skriver, at for de forretningsrejsende har velvære og trivsel førsteprioritet når de er væk hjemmefra.

72 procent af respondenterne oplyser i undersøgelsen, at de forretningsrejsendes velvære på rejsen er vigtigste faktor, hvis de bedste kandidater skal tiltrækkes og fastholdes.

Ikke desto mindre bliver de rejsendes velvære ofte overset i virksomhedernes rejsepolitikker, viser i hvert fald undersøgelsen.

Mens 55 procent af undersøgelsens respondenter oplyser, at deres virksomheder har et velvære-program for medarbejdere på arbejdspladsen, har kun 11 procent også et velvære-program når det gælder firmarejser.

Hvad er næstvigtigst?
“Når travel managers har styr på rejsens omkostninger, spørger mange sig selv, hvad det næste vigtige emne er. Undersøgelser som denne om velvære på rejsen kan hjælpe travel managers med at åbne op for, at rejsepolitikken er med til at positionere virksomheden som foregangsvirksomhed,” siger Jorge Cruz, global salgs- og marketingdirektør i BCD Travel, og tilføjer:

“Ved at tilbyde behagelige rejseoplevelser, ikke mindst til de, der rejser ofte, kan rejsepolitikken bidrage til at tiltrække dygtige medarbejdere og gøre endnu mere end blot at give glade rejsende.”

Stor kløft
Resultaterne af undersøgelsen peger på en stort kløft mellem de velvære-muligheder, arbejdsgiverne giver, og dem, travel managers finder vigtige – især når det gælder sundhed og balance mellem arbejdsliv og privatliv.

Undersøgelsen viser også, at der er plads til forbedringer mellem rejsepolitikkerne og de rejsendes forventninger, hvad gælder fly og hotel:

Klik for stort format. Natalia Tretyakevich, researchchef i BCD Travel. PR-foto.

“Forretningsrejser kan være udmattende,” siger Natalia Tretyakevich, researchchef i BCD Travel og tilføjer: 

“Forskning afslører, at rejsende kan få en mere positiv rejseoplevelse med nogle enkle greb som kabine-upgrades, restaurantanbefalinger og tilbud om hoteller med fitness-faciliteter.”

Travel managers kan, foreslår BCD Travel, gøre de rejsendes velvære til en del af de årlige leverandørforhandlinger. Her bør inkluderes adgang til lounges og kabine-upgrades på fly.

Man bør gennemføre regelmæssige undersøgelser, hvor de rejsendes tilfredshed måles og indhente data også fra tredjeparter. Man bør tilføje hoteller, der tilbyder fitness og wellness-faciliteter i rejseprogrammerne, lyder forslagene fra BCD Travel.

Relaterede artikler:

Topchef stopper i Mærsks rejseafdeling

Advarer mod aggressive rejseleverandører

Biludlejningsgigant udvider i Skandinavien