“Rejseleverandører er blevet mere og mere aggressive og yderst sofistikerede i deres direkte markedsføring til rejsende,” advarer Natalia Tretyakevich, researchchef hos BCD Travel.
Kampen om opmærksomheden fra erhvervsrejsende står også mellem travel manageren i den ansattes virksomhed, herunder erhvervsrejsebureauet der skal medvirke til at sørge for at firmaets rejsepolitik overholdes, og påvirkningerne mod den rejsende fra leverandører som flyselskaber og hoteller.
Sådan kan noget af konklusionen sammenfattes i det globale erhvervsrejsebureau BCD Travels tredje i en række analyser om forskellige forhold indenfor erhvervsrejser med titlen “Communications, Emerging Technology og Travel Management.”
Her advarer Natalia Tretyakevich, researchchef hos BCD Travel, netop om at ”rejseleverandører er blevet mere aggressive og yderst sofistikerede i deres direkte markedsføring til rejsende.”
Hun fortsætter: “Af samme grund er det uhyre vigtigt for corporate travel managers at modvirke den indflydelse og måske påvirke de rejsende – som tit sværger til deres egne foretrukne leverandører – til også at tjekke andre muligheder.
På den måde tilgodeses rejsebudgettet. Ved brug af nye, intelligente teknologier til at kommunikere med, påvirke og fange opmærksomheden hos forretningsrejsende kan man effektivt medvirke til, at forretningsrejsende overholder virksomhedens rejsepolitik,” vurderer Natalia Tretyakevich.
Intelligent teknologi støtter rejsepolitikker
Hjælp fra maskinindlæring samt såkaldte blockchains og chatbots skal give corporate travel managers effektive kommunikationsværktøjer til at sikre, at rejsepolitikker overholdes, hedder det også i den nye rapport fra BCD Travel.
Den seneste rapport har fokus på, hvordan nye teknologier kan bruges til at levere effektive, personlige meddelelser til forretningsrejsende og gøre travel managers opmærksomme på eventuelle overskridelser i rejsepolitikken. Ambitionen med rapporten er at skabe mulighed for at rejsepolitikkerne i højere grad kendes og overholdes, lyder det fra BCD.
I forbindelse med den nye rapport siger Thomas Friis Rasmussen, nordisk kundedirektør hos BCD Travel:
”En corporate rejsepolitik skal sikre, at en virksomheds medarbejdere rejser i overensstemmelse med de fastsatte regler. Nogle gange er medarbejderne ikke fuldt ud klar over de regler, der foreligger, og andre gange bliver man måske ’overmandet’ af smarte markedsføringsgreb fra leverandører.”
Videre siger Thomas Friis Rasmussen: ”Det er vigtigt for virksomhederne, at disse faldgruber minimeres, og det må ske både ved menneskelig og teknologisk assistance, så de to ting supplerer hinanden, men den teknologiske assistance er så sofistikeret nu og i årene frem, at det virkelig betaler sig at benytte den.”
Relaterede artikler:
Flere firmakunder booker via rejsebureauer
Travel Manager: Rejsebureauerne er passive