- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Firmarejser kan gøre udslaget

Arbejdspladsens sociale liv er i højere grad blevet et af de parametre, som kommende ansatte vægter, når de vælger arbejdsplads. I den sammenhæng spiller firmarejse en større og større rolle.

En smuk udsigt, høje temperaturer og et eller flere måltider, som man har lyst til at fortælle dem derhjemme om. Det kan være nogle af de indtryk, som medarbejderne tager med hjem fra en rejse med virksomheden, og det bliver i stigende grad vigtigere.

Det skyldes dels, at de ansatte sætter pris på rejserne, som blandt andet kitter det sociale liv på kontoret sammen, men på et overophedet arbejdsmarked hjælper de også virksomheden med at rekruttere nye kolleger, da det sociale liv i dag er blevet et konkurrenceparameter.

Det er grunden til, at personalerejser med begrænset fagligt indhold i stigende grad betragtes som et frynsegode på linje med gratis kaffe, en eventuel firmabil eller muligheden for at nyde enten øl eller en kop kaffe til en ugentlig fredagsbar.

Bedre end bonus
Det har man blandt andet opdaget hos virksomheden BASE Life Science fra København, der i september sidste år sendte 103 medarbejdere til Portugal, hvor der i højere grad var surfing, vandreture og Michelin-mad på dagsordenen snarere end traditionelle arbejdsopgaver.

Det har en helt naturlig forklaring, lyder det fra virksomhedens HR-ansvarlige Tania Møller Elmgreen. Ifølge hende så benytter BASE Life Science nemlig rejserne dels som en investering i medarbejderne, men også til at brande virksomheden udadtil.

”Vi kunne have valgt at give en kontant bonus, men pengene er meget bedre givet ud på en rejse. Det styrker det kollegiale fællesskab og kulturen på arbejdspladsen, og så rygter det sig hurtigt, at det er et fedt sted at være. Det er enormt vigtigt, når vi skal have fat i nye gode medarbejdere.”

Kan gøre udslaget
Den stigende interesse mærkes også hos rejsebureauet DBP Adventures, som har specialiseret sig i at arrangere rejser, hvor eksempelvis de ansatte i en virksomhed blandt andet bliver sendt i bølgen blå på et surfbræt eller får mulighed for at udforske destinationens bjerge på en mountainbike.

”Flere virksomheder vil gerne give medarbejderne en oplevelse, og de vælger typisk aktive rejser med begrænset fagligt indhold, fordi de fælles oplevelser med at gå ud at spise eller tage på bjergvandring gør rigtig meget for de sociale relationer på arbejdspladsen,” siger stifter og indehaver Christoffer Backman fra DBP Adventures.

Det er HR-specialist og rådgiver Lars Schou fra HR Company, der desuden arbejder med rekruttering for flere store danske virksomheder, enig i. Han understreger, at firmarejserne kan være en af de ting, der gør udslaget, når en kommende medarbejder skal vurdere, hvor personen vil ansættes.

”Hvis man som virksomhed i forvejen har et stort og anerkendt brand, kan de helt rigtige frynsegoder gøre, at man bliver valgt til som arbejdsplads. Såfremt den gode økonomi fortsætter, er rejser som frynsegode bestemt noget, vi vil se blomstre endnu mere i fremtiden,” udtaler Lars Schou.

Smitter af fagligt
Der er dog visse ting, man som virksomhed skal huske, når man planlægger en tur for medarbejderstaben. Der gælder nemlig ikke nødvendigvis de samme regler, som hvis man tager af sted med venner eller familie, fortæller Lars Schou.

”Det er vigtigt, at medarbejderne ikke føler sig presset til noget – for eksempel at skulle i spa med kollegerne. Man skal virkelig være opmærksom på folks grænser, men formår man at give plads til alle, er en rejse en rigtig god investering, ikke kun, fordi man brander virksomheden socialt, men også fordi medarbejderne får et stærkere sammenhold, og det smitter også af fagligt.”

Relaterede artikler:

Mange stressfaktorer ved forretningsrejser

Koncern reducerer firmarejser for miljøets skyld

Ved ikke hvordan firmarejser bliver bæredygtige