Coronakrisen har betydet færre rejser, flere online møder og mindre energiforbrug, lyder det i opgørelse fra forsikringskoncern Tryg. PR-foto via Tryg.

Koncern reducerer firmarejser for miljøets skyld

Den nordiske forsikringskoncern Tryg købte sidste år 12.400 færre flyrejser. Nu vil Tryg se, ”hvordan vi reducerer forretningsrejser til gavn for miljøet,” lyder det efter et CO2-fald på 80 procent.

Listen over negative følger af coronakrisen er lang. Men pandemien har også haft nogle positive effekter, blandt andet på miljøet. Det noterede en af Danmarks største finansvirksomheder, Tryg, da selskabet for nylig opgjorde sine CO2-tal for sidste år. De faldt 80 procent, skriver Tryg i en pressemeddelelsen.

Da coronakrisen brød ud i marts sidste år, indførte Tryg en række restriktioner for sine ansatte i Norden. Blandt dem var indstillingen af alle forretningsrejser – med undtagelse af forretningskritiske rejser.

Selvom den nordiske forsikringskoncern i perioder med lavt smittetryk har lempet nogle af restriktionerne for sine medarbejdere, holdt koncernen gennem hele 2020 fast i sine rejserestriktioner.

Og det sætter sine tydelige spor på CO2-tallene i Trygs Corporate Responsibility-rapport, som udkommer den 26. januar sammen med selskabets årsregnskab, oplyser Tryg.

Droppede tre ud af fire rejser
“Grundet den lave rejseaktivitet, hvor antallet af rejser (one way) faldt til cirka 3.900 fra omkring 16.300 i 2019, reducerede vi sidste år CO2-udledningen fra fly- og togrejser med over 80 procent i forhold til året før. Det er tankevækkende og vi vil se på, hvordan vi fremadrettet kan reducere antallet af forretningsrejser til gavn for miljøet,” siger Barbara Plucnar Jensen, finansdirektør, CFO, i Tryg.

Trygs mål er at reducere CO2-udledningen fra flyrejser med 20 procent i 2023 i forhold til 2019. Ifølge Barbara Plucnar Jensen har det seneste år givet selskabet masser af vigtig læring, som det kan tage med sig videre efter corona-tiden, hvor fysiske møder, internt som eksternt, har været underlagt restriktioner.

Således har forsikringskoncernen anvendt virtuelle kommunikationskanaler til alt fra kundemøder og nordiske ledersamlinger til teammøder, receptioner og ansættelsessamtaler og så videre.

Købte konkurrent – virtuelt
Selv da det kom til buddet på at købe den globale britiske forsikringsvirksomhed RSA (Royal and Sun Alliance) foregik alt digitalt – en historisk stor handel, hvor Tryg sammen med canadiske Intact har budt 7,2 milliarder pund for RSA’s globale forretning.

“Inden corona havde det været fuldstændigt utænkeligt, at vi skulle byde så mange penge på en virksomhed, som vi ikke engang har siddet til bords med. Men omstændighederne gjorde, at vi måtte tænke i nye baner. Og selvom det aldrig bliver det samme som et fysisk møde, har vi fundet ud af, at telefonmøder, teams og live-streaming kan meget mere end vi troede. Det har virkelig været en øjenåbner,” siger Barbara Plucnar Jensen.

Meget mere bevidste om, hvornår vi mødes
Trygs finansdirektør konkluderer, at det fremover vil være nemmere at afveje tidsforbrug på rejser i forhold til at mødes fysisk kontra virtuelt. “På baggrund af den viden og erfaring, vi har fået under coronakrisen, kommer vi til at være meget mere bevidste om, hvornår vi mødes, med hvem og hvordan,” siger hun.

Og indstillingen af forretningsrejser er ikke det eneste, der har reduceret Trygs CO2-udledning. Under corona har de fleste af selskabets medarbejdere arbejdet hjemmefra, hvilket bliver tydeligt, når man ser på forsikringskoncernens energiforbrug. Her blev CO2-udledningen reduceret 33 procent i 2020 i forhold til året før. På elektricitet var faldet af CO2 hele 38 procent.

“En del af energi- og elforbruget er blevet flyttet til hjemmearbejdspladsen. Men vi tog i 2020 også initiativer for at reducere vores forbrug. Vi er for eksempel bevidste om, at vi har kontorkvadratmeter, som under corona enten står tomme eller kun bliver brugt af meget få,” siger Barbara Plucnar Jensen og tilføjer:

“På vores hovedkontor i Danmark har vi arbejdet med at reducere forbruget af lys ved at øge antallet af sensorer med automatisk tænd-sluk-funktion. Sensorerne registrerer samtidigt, hvor der er mest aktivitet, og dér sætter vi blandt andet ind med ekstra rengøring, så det er trygt at færdes på lokationen for de medarbejdere, der ikke kan arbejde hjemmefra.”

Relaterede artikler:

Airbnb-chef: Færre firmarejser og flere ferierejser

Universitetsansatte vil flyve mindre efter krisen

Travel managers uddelte årets DBTA-pris

Vil sælge rejseforsikring via app