Forretningsrejser kan være forbundet med dokumentkrav, lange køer, forsinkelser, aflysninger, trange flykabiner og dårlige hoteller. Ifølge BCD Travel kan virksomhederne gøre mere for at sikre deres medarbejdere mere stressfrie rejser.
Erhvervsrejsebureauet BCD Travel har gennemført en undersøgelse af stressfaktorer blandt 875 rejsende i samtlige markeder. Heraf er 17 procent af respondenterne fra EMEA-regionen, der også omfatter Europa.
Undersøgelsen viser ikke overraskende, at COVID-restriktioner og fremskaffelse af dokumenter i forbindelse hermed er den største stressfaktor blandt 54 procent af deltagerne i undersøgelsen. Herefter kommer ombooking i forbindelse med ændringer eller aflysninger (44 procent), mens kunsten at forene en forretningsrejse med privatlivet er en udfordring for 41 procent.
Detaljerne i undersøgelsen viser, at der er et gab mellem det forhold, at 89 procent af de virksomheder, som undersøgelsens respondenter er ansatte i, prioriterer forretningsrejsendes velbefindende højt, mens kun 51 procent af de rejsende finder, at virksomheden forstår at levere på dette.
Rejsepolitisk kan indeholde stressfaktorer
Virksomhederne har dog svært ved at påvirke myndighedskrav og andre forhold, der kan stresse. Men specifikke stressfaktorer udspringer helt eller delvist af virksomhedernes rejsepolitik, som det rent faktisk er muligt at påvirke.
Under rejsen er der nemlig tre forhold, der stresser de rejsende. Forsinkelser og aflysninger er den største stressfaktor, mener 64 procent af de adspurgte. Herefter peger 53 procent på for kort tid mellem connnecting flights, mens rejser på Economy Class på langdistanceflvyninger repræsenterer 40 procent.
Utilfredstillende hotel (39 procent), mangel på søvn/jetlag (36 procent), mangel på motion (26 procent) er også nogle af de betydelige stressfaktorer, der spiller ind under rejsen.
Også stress efter hjemkomst
Efter en forretningsrejsen, er der stadig stressfaktorer, der påvirker de rejsende. Hele 51 procent angiver, at den største udfordring er komme på omgangshøjde rent arbejdsmæssigt, da man er kommet bagud med flere opgaver.
Herudover skal rejsebilag samles til rejseafregning (45 procent), der skal følges op på gøremål og pligter i familien og hjemmet (39 procent), og så er træthed en dominerende faktor hos mange (37 procent).
Forslag til bedre forretningsrejser
BCD Travel konkluderer i undersøgelsen, at der er fem forhold, der kan sikre, at rejsende får et bedre velbefindende i forbindelse med forretningsrejser.
Først og fremmest skal der tilbydes direkte flyvninger, og det skal samtidig være muligt at vælge sit favoritsæde på flyet. Herudover skal der bookes hoteller, der er placeret bekvemt i forhold til destination og ærinde. Endelig skal de rejsende have adgang til fast-track i lufthavnene og have mulighed for at rejse på Business Class på langdistanceflyvninger.
“Antallet af flybilletransaktioner er i øjeblikket på over 50 procent af niveauerne før COVID, og de fortsætter med at stige,” siger Mike Jansson, der er kommerciel direktør hos BCD Travel.
“Når medarbejderne vender tilbage til at rejse, bør virksomhederne være opmærksomme på vigtige stressfaktorer for forretningsrejsende, der stammer fra forstyrrelser relateret til igangværende pandemisk usikkerhed, rejserestriktioner og geopolitiske begivenheder.”
Relaterede artikler:
Forretningsrejser bliver dyrere i 2022