- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Flyselskab: Pas godt på dit pas

Et pas er et vigtigt dokument, men det synes ikke alle klar over. Stort flyselskab ser dagligt passagerer i Københavns Lufthavn med ikke helt perfekte pas. ”Det kan blive dyrt,” lyder det.

Forældre, der har ladet børn tegne briller med en tusch på pasfotoet, en passagerer der skriver en telefonbesked i passet og river siden ud eller en passager, der selv har booket sin billet og skrevet sit kælenavn i flybilletten, i stedet for navnet i passet…

Der er mange eksempler på, hvorfor der hver dag i store lufthavne opstår problemer når passagerer skal tjekke ind – og vil gøre det med et pas der har kendt bedre dage, måske er ved at udløbe eller noget helt tredje.

”Vi har næsten dagligt passagerer i lufthavnen uden visum til Australien. Det er i sidste ende passageren, der skal være opmærksom på, om alt er i orden, passet, visum og så videre. Det er jo passagerens ansvar, at rejsedokumenterne, for eksempel pas, overholder de restriktioner hvert enkelt land har.”

Det siger nordisk salgsdirektør for Singapore Airlines, Allan Hoffery – hans opfordring til passagererne om at have styr på deres pas kommer ”fordi vi dagligt ser at flere og flere passagerer kommer i lufthavnen med pas der ikke er helt efter bogen.”

”Der er revet sider ud, passets sider er altså nummereret – man har sider der er beskadiget og der er mange sider, hvor børnene har tegnet lidt i passet. Den slags pas betyder som oftest, at indehaveren må eller ligefrem skal have et nyt pas – og det bliver især et problem, hvis der skal laves visum. Et visum gælder for det pas, det er udstedt til,” siger Allan Hoffery.

Også problem med forretningsfolk
Singapore Airlines flyver dagligt fra Københavns Lufthavn til Singapore og har blandt andet mange passagerer, der via Singapore skal videre til andre lande.

”Ankommer man med et pas der er itu eller beskadiget, vil passageren normalt blive afvist ved check-in. Og da ikke alle danske statsborgere kan nå at få politiet i lufthavnen til at udstede et nødpas, kan det, hvis man rejser på non-refundable billetter, blive dyrt,” siger Allan Hoffery og tilføjer:

”Dette problem er ikke kun gældende for leisure-rejsende, vi ser også en del forretningsfolk der har problem med et ordentligt pas.”

Relaterede artikler:

Danske pas blandt verdens femtebedste

Vil gerne have mere Singapore Airlines i København

New Zealand indfører visumkrav