- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Flyselskabernes bonuspoint skader miljøet

For at formindske kvælstofudledning burde bonuspoint forbydes og der burde indføres begrænsninger for, hvor mange flyrejser med bonuspoint, der kan optjenes, siger ny analyse.

Forslaget om at forbyde eller reducere den mængde bonuspoint, flyselskaberne uddeler, er et af flere i en undersøgelse fra Imperial College London om, hvordan Storbritannien kan nå sit mål om at fjerne udledning af kvælstof i atmosfæren frem mod år 2050.

Rapporten fra Richard Carmichael på Imperial College London fra Committee on Climate Change (CCC) er udarbejdet som rådgivningsmateriale for den britiske regering.

“Flyvning er den hurtigste og “billigste” måde for forbrugere at forøge deres klimaaftryk via kvælstofudledning,” står der ifølge CNN blandt andet i rapporten.

Argumentationen i analysen er, at bonusprogrammer opmuntrer flypassagerer til at foretage ekstra flyvninger for dels at bruge optjente bonuspoint, dels for at opretholde deres “traveler status” – derfor bør bonusprogrammer forbydes, står der i rapporten.

Den omtaler også de såkaldte ”mileage runs,” flyvninger flypassagerer benytter sig af for fortsat at optjene bonuspoint, så de kan opretholde deres status i flyselskabernes loyalitetsprogrammer med frynsegoder som prioriteret ombordstigning.

Begrænsninger for forbrug af bonuspoint
Ved at indføre en grænse for, hvor mange bonuspoint en flypassager kan brænde af, kunne der indføres regulativer der straffer rejsende, hvis de flyver unødigt meget og dermed indtjener mange bonuspoint, hedder det.

Analysen peger på research der viser, at 15 procent af den britiske befolkning står for 70 procent af alle flyvninger. Disse hyppigt rejsende er typisk mere velhavende end gennemsnittet og af samme årsag mindre påvirket af prisen på flybilletter. Research viser også, at indenfor ét år flyver halvdelen af briterne slet ikke.

Med en begrænsning koncentreret til fordel mod kortere fremfor længere flyvninger, vil en sådan begrænsning opmuntre kortere flyvninger fremfor de mere miljøskadelige længere flyvninger. Og med fokus på kortere flyvninger, kan der bedre arbejdes for, at de rejsende vælger tog fremfor fly på korte strækninger, hedder det i rapporten.

En af de store luftfartsgrupper, IAG, International Airlines Group med blandt andre British Airways, irske Aer Lingus og spanske Iberia, lovede forleden at arbejde for at kompensere udledningen af drivhusgasser fra sine i dag 570 fly ved udgangen af år 2050.

Det skal også ske ved at investere i nye fly, der bruger mindre brændstof, at øge forbruget af mere miljøvenligt flybrændstof samt investere i teknologi, der fjerner CO2-kvælstofudledning fra atmosfæren.

IAG er sågar kommet med et program der giver sine medarbejdere mere betalt ferie, hvis de tager en ferierejse med tog fremfor fly.

Relaterede artikler:

Flere rejsende reducerer antallet af flyvninger

Nu klimakompenserer Spies hele rejsen

KLM opfordrer til at tage toget på korte strækninger