- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Globale travel management-foreninger i problemer

Den ene af to store foreninger for travel managers, ACTE, er begæret konkurs, men den anden, GBTA, har fyret direktør, aflyst årsmøde og indledt ekstern undersøgelse af organisationen.

Coronakrisen sender rystelser gennem hele rejsebranchen. Det gælder også i travel management-sektoren, som i høj grad har mærket den faldende aktivitet inden for forretningsrejser over hele verden.

Den ene af de to store, globale organisationer for travel managers – Association of Corporate Travel Executives (ACTE) – netop annonceret, at man har indstillet alle aktiviteter og indgivet en konkursbegæring.

Det er sket med henvisning til coronapandemiens ødelægende konsekvenser, som blandt andet har betydet, at organisationen har måttet aflyse sit årsmøde, der var planlagt til at blive afholdt i april i år i New York.

Beskyldninger mod administrerende direktør
Den anden store organisation for travel managers – Global Business Travel Association (GBTA) – er i dyb krise.

Organisationens administrerende direktør Scott Solombrino blev i juni suspenderet efter anonyme beskyldninger om racisme, sexisme og verbale overfald på medarbejdere. Mandag meddelte GBTA, at en undersøgelse udført af eksterne parter ikke har fundet noget grundlag for beskyldningerne mod direktøren.

Scott Solombrino og GBTA’s bestyrelse er dog alligevel blevet enige om, at deres veje må skilles, og Scott Solombrino forlader således GBTA, som han har arbejdet for i 25 år.

Som midlertidig administrerende direktør har GBTA’s bestyrelse i stedet udpeget Dave Hilfman, der har en lang karriere i United Airlines bag sig.

Globalt årsmøde aflyst
Få dage efter hans udnævnelse måtte organisationen meddele, at dets globale årsmøde er aflyst uden nærmere begrundelse. Årsmødet var planlagt til at blive afholdt 7.-11. november i Colorado i Denver i USA.

GBTA har samtidig iværksat en såkaldt 360-graders undersøgelse af hele organisationens drift og organisering i kølvandet på coronapandemien. Undersøgelsen bliver udført af det eksterne konsulentbureau MCI USA.

”Det har været et par turbulente måneder for forretningsrejsebranchen og for GBTA. Det er et hidtil usete tider, som understreger vores behov for at sikre, at vi kører på alle cylindre,” siger Dave Hilfman i en pressemeddelelse.

Undersøgelse af alle aspekter
Den eksterne undersøgelse skal ifølge Dave Hilfman se på alle aspekter af, hvad GBTA gør, fra bestyrelsens rolle til drift, personale og menneskelige ressourcer, it, event management og marketing.

”Vi er muligvis ikke i stand til at kontrollere det aktuelle øjeblik og det nedadgående pres, det har skabt for GBTA og så mange af vores medlemmer,” siger Dave Hilfman.

”Det, vi kan kontrollere, er vores fremtid. Vi er nødt til at tage positive skridt for at sikre, at vi har den rigtige forretningsmodel, den rigtige kultur og at vi gør, hvad vi skal gøre for bedst at betjene rejsekøbere og leverandører,” siger han.

Den danske organisation for travel managers – Danish Business Travel Association (DBTA) – er blandt medlemmerne af GBTA.

 

Relaterede artikler:

Coronafrygt fjerner én ud af tre erhvervsrejser

DBTA får ros for Nordic Business Travel Summit

Danske travel managers uddelte fornem pris