- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Havudsigt blev til gul mur og elevator til stejl trappe

Man skal holde, hvad man lover, ellers falder hammeren prompte, således også i en kendelse mod Kulturrejser Europa til Kreta for tre ødelagte feriedage.

Når Pakkerejse-Ankenævnet skal afgøre klager mod en rejsearrangør skal man erindre, at dommen falder på baggrund af diverse indberetninger. Dels fra klageren, dels fra den udenlandske agent og ikke mindst hotellerne, når det gælder utilfredsstillende indkvartering.

Derimod har ingen af nævnets medlemmer på nært hold set, hvad der klages over. I en sag, hvor resultatet er offentliggjort ved indgangen til juli mod Kulturrejser Europa, har klageren ikke fået det lovede produkt, og så er det ret enkelt, at den danske rejsearrangør skal tilbagebetale 2.500 kroner til klageren og yderligere 1.500 kroner i sagsbehandling.

En læserrejse til Kreta for to kostede 14.280 kroner

Klagen gik på utilfredsstillende indkvartering på grund af manglende elevator til hotelværelset og manglende udsigt til pool eller hav med krav om kompensation ”for tre ødelagte feriedage”. Både værelse og elevator var bekræftet ved bestillingen.

Intet gelænder og 70 trin i det fri
Klageren skriver:” Jeg ringede til bureauet for at høre om der var elevator. Der blev sagt ja. Der var elevator, men ikke til vores værelse, derimod en masse, glatte trapper uden gelænder, 70 trin ude i det fri.

Næste morgen opdagede vi, at vi havde fået et værelse med udsigt til en gul mur i stedet for havet (Chania-kysten) eller pool. Vi klagede både til guide og hotellet, men de første tre døgn var der intet ledigt. Det var tre dages jammer, og da vi endelig flyttede, havde vi ventet i receptionen fra klokken otte om morgen til klokken tre om eftermiddagen. Resten af turen var helt fin.”

Bureauet har inden ankenævnsbehandlingen forgæves forsøgt at udbetale en kompensation på 600 kroner, 300 kroner til hver, eller et gavekort på 1.000 kroner. Nu blev det altså til 2.500 kroner til kunden fra en ankesag.

EFTERSKRIFT: Det kunne også her se ud som om den danske arrangør er svigtet af såvel agenten på Kreta som hotellet. Noget der ofte sker bedømt ud fra flere ankenævnssager. Selvom et hotel er fuldt booked, er der ingen undskyldning for at levere et dårligere produkt, når man har bekræftet over for den danske rejsearrangør.

Relaterede artikler:

Støjgener dominerer fortsat i Ankenævn

Uenighed om årsag til lukning af rejsebureau

Aller Leisure på Top 10 over største rejsebureauer