Los Cristianos på Tenerife (Foto: Thomas Cook)

Støjgener dominerer fortsat i Ankenævn

Blandt de 16 seneste afgørelser i Pakkerejse-Ankenævnet ser støjgener på hotellerne fortsat ud til at være et af de største problemer. Spies Rejser tilbyder ørepropper, viser en sag fra Tenerife.

Når man gennemgår årets første buket af afgjorte sager i Pakkerejse-Ankenævnet er der ikke den afgørende forskel på årsagen til kundernes klager. Det er primært støjgener og utilfredsstillende indkvartering, navnlig på grund af beliggenhed, rengøring, manglende udsigt samt aircondition mangler eller er i  stykker.

Tilbage er en opfattelse af , at nogle klager burde være undgået. Den samme reaktion kommer fra nævnet. Det er typisk, at det går galt i højsæsonen, som den vi lige er havnet i, og om vinteren i februar. Når hotellerne er fyldt op.

Det gælder også en sag mod Spies Rejser. Her klager kunden over: ”Utilfredsstillende indkvartering navnlig på grund af lejlighedens beliggenhed, som medførte, at personalet og andre gæster kunne kigge ind i lejligheden, samt støjgener fra hotellets aftenunderholdning med støjende oprydning bagefter.”

Desperat af støj
Det var i Los Christianos på Tenerife, og det var sidste år i februar. Rejsen kostede for to personer 11.236 kroner. Kunden kræver erstatningsrejse, eller billetprisen refunderet. Spies har tilbudt 500 kroner til hver af to personer. Ankenævnets afgørelse betød, at Spies skal betale 1.600 kroner til klageren.

Klagerne har haft advokathjælp, og den pågældende skriver ”på et vist tidspunkt var min klient desperat af støjen. Hver aften kl. 18.30 begyndte underholdningen med sang og musik. Det varede til kort før midnat. Når det stoppede blev der flyttet borde og stole for, at der kunne være klar til morgenmad næste dag. Der var hver aften så meget støj på værelset, at det ikke var muligt at føre en normal samtale.”

Ørepropper og erstatning
De flinke guider var måske en anelse for hurtige på aftrækkeren, da de tilbød ørepropper eller høretelefoner. En af guiderne sagde, ”at de allerede brugte ørepropper” , hvilket jo var noget af en indrømmelse.

Ankenævnet noterer, at der på bureauets hjemmeside står ”at hotellets restaurant, bar og diskotek har støj, som  kan være forstyrrende i nogle lejligheder.”

Efter nævnets opfattelse må en rejsende være forberedt på, at musik kan være støjende og generende. I en helhedsvurdering mener nævnet, at det må man være forberedt på og acceptere.

Et flertal på tre medlemmer (juridisk formand, Forbrugerrådet og Tænk) mener dog, at det her er gået ud over, hvad klageren må tåle. Et mindretal på to fra henholdsvis Danmarks Rejsebureau Forening og Rejsearrangører i Danmark (RiD) mener, at indkvarteringen har været i orden på trods af støjen.

Kendelsen fra flertallet bestemmer herefter, at Spies A/S skal betale 1.600 kr. til klageren.

 

Relaterede artikler:

Rejsebureau uenig med ankenævn

Mange hotelgæster får medhold i Ankenævn

Rejsearrangør i retten i protest mod ankenævnsafgørelse