- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Høj moms afskrækker internationale hotelkæder

”Loyalitetsprogrammer hos internationale hotelkæder tiltrækker turister, men Danmark er udelukket fra dette forbrugsstærke publikum på grund af manglende internationale kæder,” mener ekspert.

”Den danske hotelbranche lever i en stærk international konkurrencesituation. Men ingen internationale hotelkæder ønsker at være i Danmark på grund af manglende momsdifferentiering. De få internationale brands, der er synlige, er alle uden undtagelse franchise-brands. Navnet klinger, men driften og ejerskabet er dansk eller skandinavisk.”

Det siger erhvervsmanden Henrik Busch, der blandt andet har sit rådgivningsfirma, Busch on Board, ligesom han er medlem af Turismeudvalget i Dansk Erhverv. Han er også tidligere formand for repræsentantskabet i Wonderful Copenhagen, hotelejer og kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

”De store internationale hotelkæder trækker flere hundredetusinde nye turister til Danmark, ikke mindst København, på grund af deres loyalitetsprogrammer. Danmark er udelukket fra dette kolossale og meget forbrugsstærke publikum på grund af den manglende internationale tilstedeværelse,” lyder det fra Henrik Busch.

Danmark har potentialet, men…
”For at Danmark/København kan være en af de førende turismebyer i verden, vi har potentialet, skal de store internationale aktører på banen. Den kvalitet og størrelse, de besidder, vil være en drøm at kunne præsentere i Danmark,” siger Henrik Busch og fortsætter:

”Argumenterne mod momsdifferentiering er kendt, så langt vi forstår de danske politikere. Skal den ene branche have momsdifferentiering, skal alle eller andre også. Det er en alt for unuanceret måde, at se tingene på. Måske kunne argumentet holde i de år, hvor landbruget og produktionsindustrierne var de største og mest betydningsfulde.

I dag vejer turismen tungt og oplevelsesbehovet er vokset dramatisk. Derfor skal vi tilpasse os. Med en momsdifferentiering vil landet tjene væsentlig mere og være konkurrencetilpasset til vores konkurrenter,” siger Henrik Busch.

Hotel- og turismeindustrien behøver en stærk brancheorganisation
”Hotel- og turismeindustrien behøver en stærk brancheorganisation, der kan tage den erhvervspolitiske kamp. Men det haster,” siger Henrik Busch og tilføjer:

”Vi har brug for én stemme i dette erhverv, hvor især hotellerne betyder meget. Vi trænger til en stærk leder, der vil turismeindustrien og som kender de erhvervspolitiske skævheder, der hurtigt skal rettes.”

Lavere moms betyder højere omsætning og dermed større provenu til staten, argumenterer Henrik Busch og tilføjer:
”Hvis vi kan forbedre vores konkurrenceevne, kan vi både tiltrække mere omsætning og forhindre omsætning i at forlade landet. Møder, kongresser og så videre vil meget gerne til Danmark, men kun hvis vi er konkurrencedygtige.

Den rigtige hjælpepakke til at igangsætte turismeerhvervet vil være en momsnedsættelse for hotelovernatninger. Det vil tiltrække turister, fastholde arbejdspladser og fortsætte kurven fra før coronakrisen, som kun gik én vej: op.”

Relaterede artikler:

Hotelkæde planlægger kæmpe vækst i Europa

Global hotelkoncern: Vi skal til Danmark

Coronakrisen koster 40.000 jobs i dansk turisme

Velkommen til København, turister