- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Hotel efterlyser fokus på faglærte receptionister

”Mange vælger elever fra, fordi det kræver for mange ressourcer. Det er nemmere og billigere at give en ufaglært en måneds oplæring, end at bruge to år på at udvikle en god receptionist,” siger receptionschef.

Med cirka 1.000 hoteller, kroer og konferencecentre i Danmark og 18.700 beskæftigede i hotelbranchen før coronakrisen, var der ifølge Danmarks Statistik pr. 1. oktober sidste år kun 231 receptionistelever under uddannelse i Denmark.

Det er ikke godt nok. I gennemsnit har kun hvert fjerde hotel, kro eller konferencecenter en elev i oplæring i receptionen, siger receptionschef Brian Kobbersmed fra Kompas Hotel Aalborg, der netop har taget en ny receptionselev i lære.

Hotelbranchen skal have endnu mere fokus på god service og gerne i form af flere faglærte receptionister, hedder det i pressemeddelelse fra Kompas-hotellet i Aalborg.

Drives efter kristne værdier
Kompas-hotellet, der indtil 2018 hed Hotel Aalborg, drives efter kristne værdier af Fonden Aalborg Sømandshjem.

Det er et 100 procent non-profit hotel, hvor overskuddet går til socialt velfærdsarbejde.

Kompas Hotel Aalborg er medlem af kæden Small Danish Hotels, det har 111 værelser og er ifølge hotellet i kategori 3 Plus.

Opfordrer til at tage flere i lære
Kompas-hotellet i Aalborg har netop taget en ny receptionistelev i lære og opfordrer flere i branchen til at gøre det samme.

Det skal gøres både for at fremtidssikre hotellets videns- og serviceniveau, men også for at bidrage til regeringens vækstmål for turismen i Danmark, hvor turismen frem mod 2025 blandt andet skal vokse med en tredjedel på overnatninger.

Den nye receptionistelev på hotellet, Sarah Kofod Nielsen, siger i pressemeddelelsen:

”Siden min konfirmation blev holdt på et hotel, har jeg syntes, at hotelbranchen er mega spændende. Den fanger mig, fordi jeg gerne vil hjælpe mennesker og kan lide at yde en god service. Jeg undersøgte mulighederne inden for hoteluddannelser, og valget faldt på receptionist.”

”Det bliver spændende at være en del af dette specifikke hotel, som stikker ud i mængden, fordi det er non-profit. Derudover glæder jeg mig til at lære vores gæster at kende, især de, som bor her ofte. Det signalerer nærvær, hvilket for mig er kernen i god service,” siger Sarah Kofod Nielsen.

Kun udlært receptionist kan oplære en ny receptionist
Receptionistuddannelsen varer to og et halvt år og kræver, at man går i lære ved en mester, hvorfor det kun er en udlært receptionist, som kan oplære en ny receptionist. Grundforløbet varer 20 uger, mens eleven er på lærestedet i to år, oplyser Kompas-hotellet.

Hotellets receptionschef, Brian Kobbersmed, fungerer som mester for hotellets nye receptionistelev. Han blev selv uddannet i 2015 og glæder sig til at give sin viden videre:

”Når vi tager en elev ind, er vi med til at forme og præge medarbejderen til huset her, samtidig med at vi får friske øjne på vores vante rutiner. Med en faglært receptionist får vi en anden kvalitet og en medarbejder med langt dybere indsigt i branchens struktur og praksis,” siger Brian Kobbersmed.

Vigtigt med højere standard
Receptionschefen siger i pressemeddelelsen, at hvis Danmark fortsat skal være et turistland, er det vigtigt, der uddannes flere faglærte, så branchen får en højere standard i gæsteservice. Men selvom elevkurven er på vej op, er der stadig alt for få hoteller som tager ansvar for fremtidens faglærte receptionister:

”Mange vælger elever fra, fordi det kræver for mange ressourcer. Det er nemmere og billigere at tage en ufaglært ind og give dem en måneds oplæring, end at bruge to år på at udvikle en god receptionist.

Men jeg mener, at vi skylder branchen og vores gæster at have ordentligt uddannede medarbejdere, som udgør fundamentet for den service, vi leverer,” siger Brian Kobbersmed.

Relaterede artikler:

Aalborg-hotel bliver dobbelt så stort

Fire millioner færre overnatninger på danske hoteller

Landevejshotel har fuld belægning hele sommeren