- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Hotelkæde tester blockchain

TECH: Men mange stadig forsøger at forstå, hvad blockchain kommer til at betyde for rejsebranchen, testes mulighederne på et hotel i Stockholm.

Hobo Hotel i Stockholm.

TECH: Mens mange stadig forsøger at forstå, hvad blockchain kommer til at betyde for rejsebranchen, testes mulighederne på et hotel i Stockholm.

Nordic Choice Hotels bliver en af de første i branchen til at teste blockchain. Det kommer til at ske på det nye boutique hotel i Stockholm, Hobo, og det forventes, at de første reservationer vil kunne ske i februar via den nye platform. Formålet er ikke overraskende at sænke distributionsomkostningerne ved hjælp af blockchain-teknologien.

Og hvad er blockchain så? Den korteste definiton er ifølge professor Roman Beck fra IT-Universitet i København, at blockchain er ‘en computer, vi alle deler’. Blockchain er den teknologi, der ligger bag Bitcoin, men den kan også bruges i mange andre sammenhænge.

“Det er en åben platform, og det er helt grundlæggende sådan, jeg ser det. Vi har et sted, hvor vi kan have alt vores inventar, og hvor andre også kan opbevare deres inventar med den samme åbne grænseflade-API (application programming interface), og det vil give nye muligheder for nye virksomheder eller for nye typer service, som vi er på udkig efter,” siger Christian Lundén, der er direktør for fremtidig business på Nordic Choice Hotels.

Skaber fremtiden
Han håber på, at testen af blockchain vil være med til at skabe fornyelse for hotellernes distribution, og såfremt testen forløber som forventet, vil platformen blive rullet ud til de øvrige hoteller i kæden.

Den schweiziske teknologivirksomhed bag Nordic Choice Hotels blockchain platform hedder Winding Tree, og den indgik tidligere i år samarbejde med Lufthansa Group og Air New Zealand.

På Nordic Choice Hotels er selvtilliden under alle omstændigheder i top over det nye samarbejde. På Twitter skrev kæden efter offentliggørelsen: “Nordic Choice Hotels Tests Blockchain Distribution for Stockholm Property. The only way to predict the future, is to create it.”

Relaterede artikler:

Hvordan flyselskaberne mistede kontrollen med deres salg og distribution

Ny dansk digital gæstebog til hotelbranchen

Ny teknologi giver udfordringer