- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Hun er fan af havet, hvad enten det er kajak eller krydstogtskib

7’eren: For anden gang i sit 37-årige liv vover Gitte Sørensen at starte nyt krydstogtbureau, GO-Cruise. Ind imellem bliver der tid til kajakroning og dykning.

1: Du er fra den yngste krydstogtgeneration på det danske marked med start for 15 år siden. Hvordan tør du starte eget bureau i en branche på så relativt lille marked som Danmark med blot cirka 40.000 kunder årlige kunder?

Gitte Sørensen ”Det er jo ikke meget anderledes end da jeg startede MyCruise for 10 år siden, det gik da meget godt.

Markedet har ikke vokset sig meget større, alligevel er interessen for krydstogter vokset væsentligt – fra at være nichebranche, hvor mange spekulerede, hvornår denne nye trend ville gå over igen. Og når du ser udbuddet af nye skibe, og som også kommer de næste mange år, så er tiden inde til at indse, at krydstogterne ikke bare forsvinder.

Samtidig er prisen på cruises faldet til et niveau, hvor vi kan konkurrere med charterrejserne, når man tager et gennemsnit for en familie til Middelhavet og Caribien, og især når man ser på hvor meget der er inkluderet i et cruise. Det øger min tro på, at flere danskere nok skal få øjnene op for en ferie på vandet.

Og så er planen jo naturligvis at GO-Cruise også skal ud og lege på markederne udenfor Danmark inden længe.”

Teknologi er en gave
2: Jeg synes, at det virker som om krydstogter er det mindst agentvenlige i forhold til flyselskaber og hoteller. Kan man overhovedet leve af det, efterhånden som den teknologiske udvikling vinder frem?

“Krydstogtrederierne gør meget for deres agenter, altså os rejsebureauer, de gør meget ud af at man har et godt og nært forhold til hinanden. Rederierne gør også meget for at fremvise deres produkter til os på fam-trips så vi ved, hvad vi sælger.

De teknologiske fremskridt er det jo en gave for os som rejsebureau, da det hjælper til at fremvise et produkt, kunderne kan have svært ved at forestille sig. Vi lægger stor vægt på i GO-Cruise, at vore kunder kan kontakte os på telefon og mail, og komme forbi og møde mennesket bag skærmen. Det giver stor tryghed, da mange stadig har opfattelse af, at krydstogtmarkedet er uoverskueligt. Her er den personlige vejledning meget vigtigere end teknologi og rabatter, der tilbydes ved at booke online.”

SoMe bør være gratis ombord
3: Hvis du var direktør for et krydstogtselskab, hvad ville du så forbedre for at lære danskerne at tage på krydstogt?

”Så ville jeg lave alt SoMe gratis ombord, så gæster konstant ville smide billeder og videoer op af alt det, man kan foretage sig. Det ville give unikt indblik i at tage på cruise, når folk kunne se hele paletten af udbud ombord.

Samtidig ville jeg også få lavet korte videoer til det skandinaviske marked, de nuværende er meget amerikaniseret.”

4: Hvilket rederi og skib er er dine favoritter? Og hvad du lægger mest vægt på, inden du vælger?

”Valget af rederi afhænger meget af ruten og hvem, jeg skal rejse med. Når hele familien er afsted bliver det de store skibe som har et stort udbud af aktiviteter, da alle i min familie elsker vandrutsjebaner, boldspil og så videre.

Når jeg rejser uden den store familie, foretrækker jeg et rederi med fokus på gastronomi og vin mere end udbuddet af aktiviteter ombord. Min favorit er Celebrity Cruises og deres Solstice Class skibe.”

Galapagos og Grønland
5: På det danske marked har nogle specialiseret sig i luksusrejser, andre holder sig til de mellemstore rederier, der forsøger at løbe indenom og sælge direkte til kunderne via egne hjemmesider. Hvordan vil GO-Cruise tackle det?

”Vi er mainstream med fokus på krydstogter, vi selv ville tage på. Vi har intet problem med at rederierne selv sælger, det gør jo at de reklamerer mere og dermed øges fokus. Og vi er ikke blege for at sige, at vi er eksperter i deres produkter.”

6: Hvilke rederi er det mest agentvenlige?

”Alle rederier tog imod med åbne arme, da vi startede GO-Cruise.dk – det betyder meget i en opstartsfase, at folk tror på ens ide og produkt.”

7: Hvad har været din største oplevelse på en krydstogtrejse?

“Jeg har været på en 40 stykker. Men jeg har to som på hver sin måde har været ultimative, Galapagos og Grønland.

Galapagos med den utroligt venlige befolkning og et dyreliv intet andet sted kan måle sig med, og Grønland altså… at sejle blandt isbjerge er storslået.”

Relaterede artikler:

Rejsebureauer skal passe på krydstogternes faldgruber

Almisse eller drikkepenge, vælg selv

Fokus på krydstogtskibe med særlige features