- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Inflation får kunder til at vælge billigere rejser

Højere udgifter til privatforbrug og stigende inflation får rejsekunder til at vælge billigere rejseløsninger, siger ny analyse fra GlobalData. Danmarks Statistik ser faldende forbrugertillid.

Mange vil atter gerne rejse på ferie, navnlig efter at have været nærmest indespærret i to år med coronakrisen. Men er det ikke coronakrisen, rammer andre udfordringer turisterne.

”Den stigende inflation må forventes at påvirke og sætte en dæmper på den internationale rejselyst. Samtidig er der også historierne fra lufthavnene med lange ventetider ved check-in og sikkerhedskontrollen samt risiko for aflyste fly som følge af mandskabsmangel – det påvirker alt sammen de rejsende.”

Det siger Ralph Hollister, rejse- og turisme-analytiker hos GlobalData, en britisk konsulentvirksomhed der analyser og behandler data, i en pressemeddelelse.

Men efterspørgslen på ferierejser er der stadig, uanset de rejsendes indkomstsituation, understreger GlobalData. Ralph Hollister tilføjer, at en betragtelig del af den europæiske befolkning i stigende grad påvirkes af inflationen og de stigende forbrugerpriser, der betyder færre penge at rejse for.

Vælger billigere overnatningsform
”Men disse forhold får rejsende med færre penge på feriebudgettet til at købe deres rejser hos lavprisudbydere. Man kan for eksempel reducere udgifterne til sin indkvartering fra et mellemklassehotel til en billigere mulighed via Airbnb.

Airbnb-udlejere kan formentlig også mærke den stigende inflation, hvilket kan få udlejerne til at sænke deres priser for at få flere lejere,” siger Ralph Hollister.

Andre steder, rejsende på reduceret budget kan vælge, er delebils-ordninger. Det kan for eksempel være via BlaBlaCar-app’en, der ifølge GlobalData tiltrækker stadig flere brugere. Denne slags apps forbinder budgetrejsende med bilister med ledige sæder i deres bil på kortere ferierejser.

Samtidig betyder den stigende inflation og de højere forbrugerpriser også, at der vil gå længere tid rejse- og turisme-virksomheder igen kommer ovenpå efter coronakrisen, vurderer GlobalData.

Danmarks Statistik: Nyt historisk lavpunkt
Danmarks Statistik skrev sidste uge, at forbrugertilliden også er faldende.

”Indikatoren om Danmarks økonomiske situation i dag, sammenlignet med for et år siden falder yderligere og ligger i juli på minus 45,5, mens indikatoren om Danmarks økonomiske situation om et år, sammenlignet med i dag nu ligger på minus 23,” lød det i pressemeddelelse fra Danmarks Statistik som tilføjede:

”Indikatoren om familiens økonomiske situation i dag, sammenlignet med for et år siden fortsætter med at falde og ligger nu på minus 21,3. Dermed sætter indikatoren et nyt historisk lavpunkt i statistikkens 48-årige historie.”

Forbrugerne vil holde igen med køb af større forbrugsgoder, forbrugerne oplever fortsat højere priser og forventer stigende arbejdsløshed, hed det blandt andet.

Hele opgørelsen fra Danmarks Statistik kan læses via dette link.

Relaterede artikler:

Snart prisfald på ferierejser

Stor forskel i prisudviklingen på flybilletter

Trods rekordhøje benzinpriser: Flere kører på bilferie