- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Italiens statsbaner vil køre højhastighedstog i Europa

Konkurrencen på togrejser mellem England og det europæiske fastland skal liberaliseres. I dag har Eurostar eneret. De statslige italienske jernbaner vil bruge én milliard på at komme ind på ruten.

Sidste år havde Eurostar i alt 19,5 millioner passagerer, en stigning på 850.000 rejsende, når man sammenligner med 2023. De fire ruter, der voksede mest i løbet af 2024, var London-Paris, London-Bruxelles, Paris-Bruxelles og Paris-Amsterdam.

Men Eurostar skal have konkurrence. Den mulighed interesserer flere private og statslige jernbaneselskaber i Europa.

Nu også det statslige italienske jernbaneselskab, Ferrovie dello Stato (FS) – der netop har præsenteret sine planer for at køre højhastighedstog mellem London og Paris.

Det er den primære rute, men der kan tilkobles forbindelser til blandt andet franske Lille, Lyon, Marseilles og Milano i det norditalienske. I forvejen kører FS højhastighedstog mellem Milano og Paris samt intercitytog i Frankrig.

Går alt vel, kan FS åbne ruten i 2029, hvor også andre aktører får mulighed for at køre højhastighedstog mellem det europæiske fastland og London.

En investering i fremtiden
FS siger i en pressemeddelelse, at man i første omgang har afsat én milliard euro til projektet – det sker i samarbejde med den privatejede spanske koncern Evolyn.

Stefano Antonio Donnarumma, koncernchef for FS Group, siger i en pressemeddelelse: ”Højhastighedstog vil danne rygraden i effektiv og miljøvenlig mobilitet. Og ved at investere i primære transportkorridorer, som for eksempel Paris-London, investerer vi ikke bare i innovation, men også i fremtiden for transport i Europa.”

Også blandt andet Virgin Group, der ejes af den engelske milliardær Richard Branson, forventes at ville udfordre Eurostar mellem London og fastlands-Europa. Det samme har tyske Deutsche Bahn og flere andre.

Mens Eurostar sidste år havde de nævnte 19,5 millioner passagerer, siger prognosen, at selskabet vil nå 30 millioner rejsende i 2030. Når Eurostar-togene kører hurtigst, er de oppe på 300 kilometer i timen.

Hovedparten af Eurostar ejes af de statslige franske jernbaner, SNCF Voyageurs, de belgiske jernbaner, SNCB, har små 20 procent, mens en infrastrukturfond har de sidste 6,5 procent.

 

Relaterede artikler:

Eurostars højhastighedstog slog passagerrekord

Her er Europas bedste og værste togselskaber

Indstiller togtrafik til Danmark frem til december