- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Kæmpe handel i krydstogtbranchen

Royal Caribbean Cruises køber for 1 milliard dollars kontrollen med italienske Silversea Cruises, der på verdensplan er blandt de førende rederier indenfor ultra deluxe.

Det er en dyr fornøjelse at cruise med rederier som Silversea. ”Det koster – afhængig af ruten og tidspunktet på året – omkring 3-4.000 kroner i døgnet; hertil kommer flybillet til og fra destinationen,” sagde dansk rejsebureauagent til STANDBY.dk, da Silversea sidste efterår i Southampton præsenterede sit flotte nye flagskib, Silver Muse.

Silver Muse er Silverseas 9. skib og dets hidtil største med plads til 596 passagerer – hidtil har det indtil nu privatejede italienske rederi holdt sig til skibe med plads til 3-400 gæster. Silversea har foreløbig fem normale krydstogtskibe og fire såkaldte ekspeditionsskibe.

Og nu køber amerikanske Royal Caribbean Cruises, RCCL, 66,7 procent af aktierne i Silversea for en milliard dollars. Pengene giver blandt andet Silversea mulighed for at ekspandere yderligere.

Mens RCCL er markedsførende blandt de største krydstogtskibe med plads til 5-6.000 passagerer, har Silversea prioriteret mindre luksus krydstogtskibe til omkring 500 passagerer. Fordi Silversea-skibene er mindre end de gigantiske krydstogtskibe, kan skibene fra det italienske rederi også anløbe havne, der ikke har plads til mastodonterne. Silverseas skibe betjener omkring 1.000 destinationer verden over.

Tættere kontakt til rejsebureauer
Med købet af Silversea får RCCL, der i forvejen har varemærkerne Royal Caribbean, det finere Celebrity Cruises og high-end produktet Azamara Club Cruises, nu også adgang til markedet med ultra deluxe krydstogter. For Silversea er en fordel ved salget til RCCL, at det dermed bliver eksponeret til en meget større kundegruppe, kommer med i RCCL’s distributionssystem og ofte tætte forhold til rejsebureauagenterne. I omsætning er RCCL cirka ti gange større end Silversea.

RCCL’s to største konkurrenter, amerikanske Carnival og Norwegian Cruise Line, NCL, har allerede ultra deluxe-produkter i deres portefølje. Carnival har rederiet Seabourn, mens NCL kontrollerer Regent Seven Seas Cruises.

Flere nye rederier på vej
Krydstogtbranchen, der har cirka 25 millioner passagerer på verdensplan om året, har udsigt til en lang række nye skibe de kommende år hos eksisterende rederier.

Ligeledes er der mindst to nye rederier på vej. Sir Richard Branson er ved at søsætte Virgin Voyages, der lægger fra kaj i 2020 og som til at begynde med skal have tre skibe med plads til omkring 2.700 passagerer.
Og den luksuriøse hotelkæde Ritz-Carlton vil ligeledes i 2020 være klar med et ultra deluxe krydstogtskib med plads til 298 passagerer.

Relaterede artikler:

Luksusrederi klar med nyt flagskib

Singler giver dårligere økonomi på krydstogtskibe

De bedste krydstogtskibe 2018