- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Kampagner for København efter 1. plads hos Lonely Planet

VisitDenmark og Wonderful Copenhagen er sammen med partnere i fuld gang med at udbrede Københavns førsteplads hos Lonely Planet på primære markeder i udlandet.

Den verdensberømte og anerkendte rejseguide placerede forleden København som nummer et over 10 storbyer verden over som Lonely Planet anbefaler at besøge næste år, ”Best in Travel Cities for 2019.”

VisitDenmark og Wonderful Copenhagen fik i fortrolighed nyheden om topplaceringen for nogle måneder siden, men med skrappe krav om, at den blev holdt hemmelig til denne uge.

”Hvad placeringen på Lonely Planet-listen vil betyde i form at flere besøgende og dermed øget forbrug i København og omegn, kan ingen præcist beregne. Vi har kigget på andre byer verden over, der tidligere har været på listen, men det er svært at isolere nøjagtigt hvad en topplacering på Lonely Planet udmønter sig i,” siger forretningsudviklingschef i VisitDenmark, Anja Hartung Sfyrla, til STANDBY.dk og tilføjer:

”Men Wonderful Copenhagen og VisitDenmark er i gang med en række kampagner for at få det bedste ud af førstepladsen. Disse kampagner begynder allerede nu og fortsætter næste år. Vi har med førstepladsen hos Lonely Planet fået en blåstempling af København som vi skal bruge i alle mulige kampagner – i samarbejde med branchepartnere i Danmark, flyselskaber og den udenlandske rejsebranche.”

3.000 destinationseksperter
I første omgang inviterer WoCo og VisitDenmark nu udenlandske journalister og såkaldte influencers til København i samarbejde med flyselskaber som SAS og andre partners.

Disse indbudte gæster skal se og opleve København og omegn på blandt andet de områder, Lonely Planets 3.000 destinationseksperter lagde til grund da de stemte København ind på førstepladsen for 2019.

Næste trin bliver søsætning fra næste måned af en nyproduceret kampagne fra VisitDenmark og WoCo til 4,2 millioner kroner i samarbejde med OTA’en (Online Travel Agent) Expedia, der betaler halvdelen af gildet.

Kampagnen på Expedia vil byde på en række videoer om København som rejsedestination med fokus på hovedområder som gastronomi, design og bæredygtighed.

Kampagnen med Expedia vises i første omgang på vigtige city break-markeder som Storbritannien, USA, Italien og Frankrig. Københavns største grupper af turister på citybreaks kommer nemlig fra Storbritannien og USA, fulgt af Sverige, Norge og Tyskland – tre markeder hvor København allerede er ganske kendt – samt Italien og Frankrig.

VisitDenmark har fundet sit bidrag til millionkampagnen på Expedia ved at ”ryste posen” og blandt andet udskudt nogle ellers planlagte kampagner i udlandet næste år.

Blandt de mange andre kommende initiativer fra VisitDenmark og WoCo i forbindelse med Lonely Planet-listen bliver også øget information til og indsats over for rejseagenter ude i verden.

Ser kritisk på alle lister
”Der er jo mange lister over bedste destinationer. Vi ser kritisk på alle disse rankrings, men er ikke i tvivl om, at Lonely Planets liste er et rigtig godt match overfor interessante målgrupper i udlandet,” siger Anja Hartung Sfyrla.

Lonely Planets læserskare er ifølge WoCo og VisitDenmark primært yngre, digitalt orienterede rejsende med en høj disponibel indkomst og repræsenterer derfor en målgruppe, den danske hovedstad gerne vil tiltrække endnu flere af.

De øvrige på Top 10 hos Lonely Planet
De øvrige på Lonely Planets top 10-liste over byer, der bør besøges i 2019, er efter København:

Shenzhen i Kina, Novi Sad i Serbien, Miami, Kathmandu i Nepal, Mexico City, Dakar i Senegal, Seattle, Zadar i Kroatien og Meknes i Marokko.

De tre byer, der topper 2018-listen fra Lonely Planet er her i 2018: Sevilla fulgt af Detroit og Australiens hovedstad, Canberra.

Relaterede artikler:

København til tops hos Lonely Planet

Udenlandske turister bruger flere penge i Danmark

En million amerikanske passagerer i Københavns Lufthavn