- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Klager over dårlig kundebeskyttelse ved flykonkurs

Frankrigs næststørste flyselskab er konkurs. På to år er 36 flyselskaber krakket – men forbrugerbeskyttelsen er ikke blevet bedre, siger den europæiske rejsebureauforening, ECTAA.

Seneste europæiske flyselskab til at gå konkurs var Frankrigs næststørste, Aigle Azur, der indstillede driften i weekenden. Over 13.000 passagerer er berørt.

Aigle Azur, der fløj til internationale destinationer fra Paris Orly og andre franske lufthavne, havde 11 leasede Airbus-fly, primært fra A320-familien, men også to Airbus A330-200 langdistancefly.

Konkursen hos Aigle Azur har atter fået ECTAA, European Travel Agents’ and tour Operators’ Association, på banen. ECTAA repræsenterer omkring 80.000 rejsebureauer og turoperatører i 29 europæiske lande. Ifølge ECTAA er 36 flyselskaber verden over krakket indenfor de seneste to år.

ECTAA skriver i en pressemeddelelse, at konkursen i Aigle Azur berører 13.000 passagerer, hvor af tusindvis nu sidder tilbage med værdiløse flybilletter til det krakkede selskab, hvis de kun har købt flybillet – seat-only – og ikke en pakkerejse med for eksempel hotel inkluderet i prisen.

Dette understreger endnu engang den manglende forbrugerbeskyttelse i de europæiske EU-lande ved flykonkurser, hedder det fra ECTAA.

Pawel Niewiadomski, direktør for ECTAA, siger: ”Det er den samme situation ved hver eneste konkurs i et flyselskab – passagerer strander væk fra deres hjemland og må købe nye flybilletter – og uden at have chancen for at få deres ubrugelige flybilletter til det krakkede flyselskab refunderet. Der er i dag ingen dækkende beskyttelse for rejsende, der kun har købt seat-only billetter.”

Danmark har sin flyfondskasse
Mens flypassagerer der rejser med en pakkerejse – for eksempel flybillet og hotel – er beskyttet via EU’s pakkerejsedirektiv, EU Package Travel Directive, er der ikke samme dækning for flypassagerer, der kun har købt selve flybilletten, seat-only, fremhæver ECTAA.

ECTAA forudser flere konkurser i flyselskaber de kommende år – og beklager, at EU og EU-landenes lovgivere ikke gør mere for at sikre deres borgere ved flykonkurser.

Danmark er længere fremme end gennemsnittet af de øvrige EU-lande på dette område.

Siden 2015 er der som led i flyskatterne betalt to kroner til den såkaldte Flyfondskasse for hver flybillet med afrejse fra danske lufthavne og som er returbilletter til Danmark. De rejsende har dog en selvrisiko på 1.000 kroner.

Flyfondskassen, der indeholder omkring 70 millioner kroner, bestyres af Rejsegarantifonden og betaler for strandede flypassagerers hjemtransport til Danmark med andre flyselskaber ved en konkurs i et flyselskab.

Relaterede artikler:

Frankrigs næststørste flyselskab er konkurs

EU-flypassagerer skal beskyttes bedre

Rejsebureauer klager til EU over IATA