IATA-flyselskaberne har for dominerende indflydelse på hvordan rejsebureauer i Europa kan sælge flybilletter, siger foreningen af europæiske rejsebureauer i klage til EU. Arkivpressefoto fra Hamborg Lufthavn.

Rejsebureauer klager til EU over IATA

IATA misbruger sin dominerende rolle overfor rejsebureauer, siger sammenslutningen af rejsebureauer i EU-landene i klage til EU. Klagen bakkes op af Danmarks Rejsebureau Forening.

”Klagen drejer sig kort og godt om konkurrencebegrænsende adfærd fra IATA-flyselskaberne overfor rejsebureauer,” siger administrerende direktør for Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, til STANDBY.dk

IATA – International Air Transport Association – er brancheforeningen for verdens ruteflyselskaber, hvis 290 medlemsflyselskaber har over 80 procent af verdens totale ruteflytrafik.

De utilfredse rejsebureauer er samlet i ECTAA, European Travel Agents’ and tour Operators’ Association, der repræsenterer omkring 70.000 rejsebureauer og turoperatører indenfor Europa.

ECTAA-medlemmer har i årevis forhandlet med IATA om en ny aftale af den såkaldte IATA Passenger Agency Programme (PAP). ECTAA mener, at den nuværende PAP-aftale ikke er tidssvarende efter gældende EU-lovgivning og forfordeler IATA-flyselskaberne når det gælder salg og distribution af flybilletter.

Men disse synspunkter kan ECTAA ikke komme igennem med – derfor har organisationen nu klaget til EU. Lars Thykier, der fra 2014 til 2016 var formand for ECTAA, og som i dag sidder i organisationens bestyrelse, siger:

”IATA har haft denne PAP-agentaftale i 40 år, så den har tjent sit formål. Den blev skabt under et andet set up – men i dag har vi en anden virkelighed, hvor flyselskaberne på en helt anden måde selv sælger deres produkter og konkurrerer med de, der ellers solgte deres billetter, altså rejsebureauerne. Så kan det ikke nytte noget at have en aftale som er fra 1980’erne og ifølge hvilken agenterne ikke må en masse ting.”

Lars Thykier tilføjer: ”Flyselskaberne fastholder overfor rejsebureauerne, hvad de havde af regler, men rejsebureauerne har nogle begrænsninger og kan ikke bare frit sælge billetter. Mange af tingene i den nuværende aftale er ifølge de nu gældende regler helt ude i skoven.

Flyselskaberne kan for eksempel sende ekstraregninger til rejsebureauerne, hvis de udsteder en billet forkert. De nuværende IATA-regler lavet til en anden tid, i dag er flyselskaber og rejsebureauer konkurrenter. Men IATA giver konkurrenterne dårlige vilkår end sig selv,” siger Lars Thykier.

Ønsker en ny aftale
ECTAA-klagen til EU skal gerne resultere i en ny aftale mellem flyselskaberne og rejsebureauerne, siger Lars Thykier og tilføjer:

”Men når man kender processen i EU er det ikke noget, der kommer i morgen. Men klagen er det eneste, vi kan gøre for at få IATA i tale – ellers gør IATA fuldkommen, hvad der passer dem. Vi har diskuteret dette i nok ti år, om vi ikke kunne få normaliseret forholdet, men intet er sket.”

I en pressemeddelelse skriver ECTAA blandt andet, at klagen over IATA til EU er kommet fordi ruteflyselskaberne efter ECTAA’s opfattelse ikke overholder nogle paragraffer indenfor EU’s konkurrencelovgivning.

“PAP-reglerne er 40 år gamle og ikke længere i tråd med den gældende økonomiske virkelighed. Alle forsøg fra ECTAA for at modernisere PAP-reglerne er systematisk blevet fejret af bordet og rejsebureauerne er magtesløse i at kunne navigere gennem den eksisterende jungle af komplekse flybilletter,” hedder det blandt andet fra ECTAA’s nuværende formand, Pawel Niewiadomski.

Relaterede artikler:

EU-flypassagerer skal beskyttes bedre

DRF vil anmelde Rejsegarantifonden til EU

Travel managers forudser mindre køb af flybilletter