- STANDBY.dk - https://standby.dk -

København til tops hos Lonely Planet

Udnævnelsen af København som ”Best in Travel Cities for 2019” er foretaget af et panel på cirka 3.000 destinationseksperter, som bidrager til Lonely Planets destinationsbeskrivelser, oplyser Wonderful Copenhagen og VisitDenmark i en fælles pressemeddelelse.

I motivationen lægger de mange tusinde destinationseksperterne blandt andet vægt på Københavns høje gastronomiske niveau både på Michelin-niveau og det voksende street-food marked på Refshaleøen.

Det giver også plusser i karakterbogen, at Tivoli nu holder næsten helsårsåbent, ligesom både dansk arkitektur og design bliver fremhævet med blandt andet Blox, Dansk Arkitektur Center, på havnen på Christians Brygge. Endvidere er dommerpanelet imponeret over skibakken på taget af forbrændingsanstalten på Amager og færdiggørelsen af Metroens Cityring.

Lonely Planet fremhæver i guiden for 2019 Københavns udbud af oplevelser, blandt andet byens cykelkultur, det rene badevand i havnen, blandingen af gamle gader og ny arkitektur og design samt byens mange museer.

Øget opmærksomhed på Danmark som rejsemål
Lonely Planets læserskare er primært yngre, digitalt orienterede mennesker med en høj disponibel indkomst og repræsenterer derfor en målgruppe, den danske hovedstad gerne vil tiltrække endnu flere af, hedder det fra WoCo og VisitDenmark, der tilføjer:

Lonely Planet når langt ud med sine destinationsbeskrivelser. Således har Lonely Planets digitale kanaler over 122 millioner besøgende om året, og der er over 500 millioner hjemmeside-visninger om året.

Når Lonely Planet fremhæver København i sin 2019-guide, skaber det også øget opmærksomhed på Danmark som rejsemål. Og Wonderful Copenhagen har stort fokus på at inspirere byens gæster til at tage rundt og opleve hovedstaden i en større geografi – i de forskellige bydele og på hele Sjælland.

Administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, Mikkel Aarø-Hansen: ”Lonely Planets udnævnelse af København er en stor cadeau til alle de kræfter, der er med til at gøre Danmarks hovedstad værd at rejse efter hele året. Det, Lonely Planet fremhæver om København i den nye guide, afspejler de kernefortællinger, vi har promoveret København på internationalt i en årrække. Det er ikke én ting alene eller en påklistret mærkat, men selve byens DNA.”

København skal være mere kendt
Lonely Planets udnævnelse af København giver den danske hovedstad en brandingmæssig platform, som Wonderful Copenhagen og VisitDenmark sammen med byens aktører vil bruge aktivt.

Administrerende direktør Jan Olsen fra VisitDenmark siger i pressemeddelelsen:

”Udnævnelsen af København sætter i den grad Danmark på verdenskortet. Danmark er i en stærk international konkurrence om turisterne. Og vi er ikke så kendte i udlandet. Så det er en gave, vi har fået, som vi nu vil udnytte mest muligt med ekstra tryk på markedsføringen af København fra nu af, resten af året og hele 2019.”

Derfor har Wonderful Copenhagen og VisitDenmark udarbejdet en fælles marketingstrategi i samarbejde med blandt andet Expedia – målrettet turister fra USA, Storbritannien, Italien og Frankrig.

Wonderful Copenhagen og VisitDenmark er i gang med at aktivere internationale rejseudbydere og flyselskaber og har allerede indgået en større aftale om markedsføring med SAS.

De øvrige på Top 10 hos Lonely Planet
De øvrige byer på Lonely Planets top 10-liste over byer der bør besøges i 2019 er efter København:

Shenzhen i Kina, Novi Sad i Serbien, Miami, Kathmandu i Nepal, Mexico City, Dakar i Senegal, Seattle, Zadar i Kroatien og Meknes i Marokko, skriver CNN.

Relaterede artikler:

København får pris som bedste digitale turistdestination

Udenlandske turister bruger flere penge i Danmark

Københavns nye hoteller giver tusindvis af nye jobs