Wonderful Copenhagens arbejde med influencers, et udviklingsprojekt om kulturturisme og WoCo’s app til personlige salgsindsatser var medvirkende til ros fra EU til København som bedst til digital turisme.
EU Kommissionen har netop udnævnt København som bedste turistdestination i EU inden for digitalisering. Det skete som led i konkurrencen European Capital of Smart Tourism 2019.
Det oplyser Wonderful Copenhagen i en pressemeddelelse. WoCo havde i samarbejde med Københavns Kommunes Kultur og Fritidsforvaltning indstillet København til prisen.
”Vi er stolte af at blive fremhævet som bedste ’smarte’ turismedestination inden for digitalisering, både på egne og ikke mindst Københavns vegne,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen og fortsætter:
”Smart tourism og digitalisering er et område, vi arbejder målrettet med. Det er afgørende for turistdestinationer i forhold til fremtidens udfordringer at udnytte de muligheder, digitaliseringen bringer.”
Virtual reality i København
I indstillingen til EU fremhævede WoCo blandt andet arbejdet med de såkaldte influencers, et udviklingsprojekt inden for kulturturisme, tourism+culture lab, samt Wonderful Copenhagens egen app til personlige salgsindsatser med digital opfølgning over for internationale rejseudbydere.
Ligeledes blev Turistinformationen, der hører under Kultur og Fritidsforvaltningen i Københavns Kommune fremhævet for Copenhagen Visitor Guide, hvor besøgende kan blive guidet digitalt gennem virtual reality. Med i indstillingen til EU var blandt andet også Kultur og Fritidsforvaltningens demonstrationsprojekt i forhold til teknologi til reducering af lyd og støj i byen.
”Vi er glade for anerkendelsen af, at København har en gæsteservice, som ligger helt i front. Vi arbejder som by med den digitale branding og turistguidning – også for de, der rejser med mobiltelefonen i hånden. Sammen med byens og regionens aktører og attraktioner bruger vi alle kreative muligheder for at inspirere gæsterne til at bruge hele byen og regionen,” siger kultur- og fritidsborgmester, Niko Grünfeld, og tilføjer:
”Et godt eksempel er den digitale rute ”Know Your ’Bro”, hvor vi viser turisterne til Nørrebros mindre kendte, men mere lokalprægede attraktioner.”
Prisen til WoCo uddeles som led i konkurrencen European Capital of Smart Tourism 2019 og overrækkes officielt den 7. november i Bruxelles i forbindelse med eventen European Tourism Day.
Relaterede artikler:
Kommune opgiver kritiseret forslag