- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Konkursen i Primera Air rammer bredt

Islandske Primera Air, der sidste år havde over 600.000 passagerer fra danske lufthavne, er konkurs. Største kunde, Bravo Tours, har fundet alternativer, men konkursen rammer også andre rejsearrangører.

Hvor mange passagerer, der rammes af krakket i det islandske flyselskab, vides endnu ikke. Men tallet forventes at blive højt. Alene Danmarks tredjestørste charterrejsebureau, Bravo Tours, har cirka 90 procent af sine flyvninger med Primera Air.

Primera Air, der hører under den islandske rejsekoncern Primera Travel Group, forventes at indstille flyvningerne ved midnat natten til tirsdag og erklære sine to flyselskaber, danske Primera Air Scandinavia og lettiske Primera Air Nordic, konkurs.

Bravo Tours, der er ejet af Primera Travel Group, og Primera Airs største kunde, oplyste blandt andet mandag aften:

”Primera Air er gået konkurs. Den besked modtog Bravo Tours i dag… Vi har allerede nu sikret ferien for størstedelen af vores gæster, der skal afsted de næste dage. Det samme er gældende for resten af ugen og egentligt resten af oktober,” oplyser Bravo Tours’ administrerende direktør, Peder Hornshøj, og tilføjer, at Bravo Tours arbejder på højtryk for at sikre nye flypladser og få kontakt med alle de gæster, der på den ene eller anden måde bliver berørt af Primera Airs’ konkurs.

”Vi vil gøre alt for, at vores gæster får den ferie de har bestilt, og at de, der er på rejsemålene, kommer hjem som planlagt eller så hurtigt vi kan.”

Peder Hornshøj tilføjer, at det drejer sig om ”tusindvis af gæster.” Alene i øjeblikket har charterrejsebureauet cirka 3.000 gæster afsted med Primera Air.

Sidste år havde Primera Air lige over en million passagerer, heraf fløj mere end 600.000 fra danske lufthavne, primært København, Billund og Aalborg. Sidste år havde Primera Air tæt på 279.000 passagerer i Københavns Lufthavn og 270.000 i Billund Lufthavn.

Alene tirsdag skulle Primera Air havde sendt otte fly fra København og Billund, fire fra København til spanske Almeria og Malaga, et til Azorerne og et til Rhodos. Fra Billund skulle der være fløjet til Almeria, Azorerne, Lissabon og Rhodos.

Andre får problemer
Konkursen i Primera Air rammer også rejsearrangører, der har lavet pakkerejser, hvor Primera Air skulle stå for flyvningerne. Disse rejsearrangører skal nu finde anden flytransport til deres kunder.

Ligeledes rammer krakket for eksempel privatpersoner der havde købt ren flybillet med Primera Air, en såkaldt flight only.

Passagerer med flight only er dog delvist reddet via den såkaldte flyfondskasse hos Rejsegarantifonden. Siden 2015 er der som led i flyskatterne betalt to kroner til denne kasse for alle flybilletter der er returbilletter til Danmark.

Flyfondskassen, der første gang kom i brug i sidste efterår ved konkursen i Air Berlin, er i øjeblikket på 70 millioner kroner. Målet er den skal indeholde 100 millioner kroner, oplyser administrerende direktør i Rejsegarantifonden, Birgitte Fjeldhoff, mandag aften til STANDBY.dk

”Foreløbig er der ikke afsat et konkursdekret i forbindelse med Primera Air. Så derfor har vi heller ikke overblik over, hvor mange med returbillet der er strandet og skal transporteres hjem til Danmark,” siger Birgitte Fjeldhoff og tilføjer:

”Det er vores indtryk, at Primera Air også fungerede som et slags lavprisselskab, der blandt andet solgte flight only-billetter til sine destinationer.”

Selvrisiko på 1.000 kroner
Passagerer, der har købt rene flybilletter, flight only, til Primera Air, kan få pengene tilbage, hvis de er betalt med kreditkort, ved at kontakte deres bank.

Afdelingschef i Danmarks Rejsebureau Forening, advokat Jakob Hahn, siger til STANDBY.dk

”Som udgangspunkt er købere af flight only-flybilletter dækket ved et flyselskabs konkurs. Men der er en selvrisiko på 1.000 kroner – så de får kun refunderet den del af billetprisen, der er over de 1.000 kroner.”

Relaterede artikler:

Bravo Tours klar med storbyferier

Primera Holidays åbner i UK

Norwegian har flest lavpris-langruter