- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Krydstogtskibe skæres i stykker og forlænges

Amerikanske Windstar Cruises bruger i disse år 1,5 milliarder kroner på at gøre sine tre Star-Class krydstogtskibe større. Det er ikke første gang, at krydstogtrederier skærer deres skibe i stykker.

Operationen til 250 millioner dollars, Star Plus Initiative, begyndte med skibet Star Breeze i 2019. Det blev skåret midt over i oktober 2019 på det sicilianske skibsværft i Palermo, Fincantieri. I år venter samme behandling, der kaldes lengthening, Windstars to andre Star Class-skibe, Star Pride og Star Legend.

Fælles resultat skulle gerne være, at skibene hver bliver 25 meter længere, får 50 nye suiter og to ekstra restauranter. Skibene får ved samme lejlighed blandt andet også fire nye og mere miljøvenlige motorer og istandsat fællesområderne for passagererne. Hertil kommer et nyt svømmebassin på øverste dæk, en ny spa og fitness center.

Med forlængelserne har de tre Star Class-skibe plads til 312 passagerer mod før 212. Udvidelsen giver også plads til flere besætningsmedlemmer, så skibene stadig har halvandet besætningsmedlem for hver én passager.

Koster milliarder
Forlængelse af krydstogtskibe er ikke et nyt begreb, skriver hjemmesiden Cruiseindustrynews.com, der har kigget på en række tilsvarende tiltag for andre krydstogtskibe. Lengthening betyder ofte, at krydstogtskibet skæres i to, hvorefter en ny midtersektion med for eksempel flere kahytter og offentlige områder sættes på plads.

Tilbage i 2005 blev det 75.000 tons tunge Enchantment of the Seas det hidtil største krydstogtskib til at blive forlænget. Det skete på et skibsværft i hollandske Rotterdam, hvor skibet blev forlænget med 22 meter. Forlængelsen, der skete på samme værft hvor Enchantment var blevet bygget, skete på to måneder og gjorde skibet 150 kahytter større ligesom det fik en vandpark.

Mellem 2014 og 2015 forlængede det italienske krydstogtrederi MSC Cruises fire skibe fra sin Lirica Class, en investering på 200 million dollars. Skibene fik en forlængelse på 24 meter, der hver tilførte 194 ekstra kahytter ligesom der kom en række andre forbedringer.

I 2017 forlængede Fincantieri-værftet krydstogtskibet Silver Spirit med 15 meter. Det gjorde skibet 15 meter længere og tilførte 34 nye suiter.

Relaterede artikler:

19 nye krydstogtskibe søsættes i 2021

Norwegian Cruise Line kombinerer krydstogt og fly

Coronakrisen koster krydstogtselskaber milliarder