Verdens krydstogtselskaber forventes at kunne sejle igen fra næste år, hvis blandt andet sikkerhedskrav og coronavaccinen er klar. Arkivpressefoto med skibet Norwegian Encore fra Norwegian Cruise Line.

Coronakrisen koster krydstogtselskaber milliarder

Verdens tre største krydstogtkoncerner, Carnival, Royal Caribbean og Norwegian Cruise Line med i alt 16 sejlende varemærker, mister i denne tid samlet over seks milliarder kroner om måneden.

Med nærmest fuld stop for krydstogtsejladser til starten og for nogle rederier frem til sommeren af det nye år, sejler der kun få krydstogter i denne tid.

Og det koster milliarder for krydstogtrederierne. Cruiseindustrynews.com har gennemgået pengeforbrændingen for verdens tre største krydstogtkoncerner, Carnival Corporation, Royal Caribbean og Norwegian Cruise Line.

Krisen koster dem nu cirka en milliard dollars, omkring 6,3 milliarder kroner, om måneden, skriver hjemmesiden.

Over halvdelen af pengene mistes hos amerikanske Carnival Corporation med nu i snit 530 millioner dollars om måneden. Tallet har været oppe på 700 millioner dollars om måneden, men er faldet, blandt andet fordi Carnival i løbet af coronakrisen har pensioneret knap 20 krydstogtskibe.

Carnival er verdens største krydstogtkoncern med ni varemærker; udover selve Carnival Cruise Line tæller koncernen også Aida Cruises, Costa Cruises, Cunard, Holland America Line, P&O Cruises i såvel Australien som Storbritannien, Princess Cruises og Seabourn. Ifølge Carnivals hjemmeside har koncernen i alt 87 krydstogtskibe med plads til 223.000 passagerer. Gruppen har 16 nye skibe på vej til levering frem til 2025.

Testsejladser vil øge udgifterne
Verdens næststørste krydstogtkoncern, Royal Caribbean Group, RCG, taber i denne tid 270 millioner dollars om måneden.

RCG har over 60 skibe fordelt mellem selve Royal Caribbean International samt Azamara Club Cruises, Celebrity Cruises og Silversea Cruises, lige som RCG ejer halvdelen af tyske TUI Cruises.

RCG sejler i dag kun med ét skib fra TUI Cruises samt Quantum of the Seas, der sejler ud af Singapore på korte krydstogter, der ikke anløber andre havne, før det er retur i Singapore.

Resten af beløbet på én milliard dollars om måneden forbruges af Norwegian Cruise Line Holdings.

Udover selve hovednavnet, Norwegian Cruise Line, har moderselskabet Norwegian Cruise Line Holdings også varemærkerne Oceania Cruises og Regent Seven Seas Cruises. I alt har NCL-rederierne 28 krydstogtskibe med plads til næsten 60.000 passagerer. Coronakrisen til trods fastholder NCL sine planer om at få tilført de tre varemærker yderligere ni skibe frem mod 2027.

Rederierne forventer at deres månedlige forbrænding af kapital forventes at stige. Det skyldes kommende nye udgifter til at klargøre krydstogtskibene til at genoptage sejladserne fra næste år. Pengene skal blandt andet bruges til testsejladser, forhøjet sikkerhed og til at få skibene placeret i de havne, de skal sejle ud fra.

Relaterede artikler:

Dropper luksuskrydstogter efter coronaudbrud

Små krydstogtskibe forventes at kunne sejle først

USA åbner langsomt igen for krydstogter