- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Lande og turistråd får flere penge til at styrke image

Når grænserne igen begynder at åbne, forventes destinationer at øge marketingbudgetter for at tiltrække turisterne, der ikke bare må tages for givet, vurderer World Travel and Tourism Council.

Lande og destinationer skal signalere at de er åbne for besøgende fra andre lande, når altså grænsebommene igen går op. I første omgang bruges meget markedsføring internt i landene for at tiltrække landenes egne borgere til at holde ferie hjemme, for nogen i mangel af bedre som en udlandsrejse.

Ifølge World Travel and Tourism Council forventer verdens lande, turistråd, virksomheder som flyselskaber og hotelkæder i år at bruge over 400 milliarder dollars på forskellige former for blandt andet markedsføring. Blandt andet ud fra devisen om, at den der råber højest, får mest opmærksomhed. Beløbet er en stigning på ti procent i forhold til for blot fem år siden.

Den store amerikanske TV-station CNBC skriver, at for eksempel det skotske turistråd er klar med en ”Spirit of Scotland” kampagne til over 30 millioner for atter at tiltrække turister. Turistråd i mange lande vil bruge kendte landsmænd til at være frontfigurer som blikfang for deres kampagner. Australien benytter for eksempel skuespilleren Chris Hemsworth, mens Jamaica har atleten Usain Bolt.

Turisme vigtig for mange landes økonomi
Som tommelfingerregel har hvert land cirka ti procent af sit samlede bruttonationalprodukt fra netop turisme, så branchen er vigtig som både indtjener af fremmed valuta og til at give beskæftigelse.

Fordi turisme er så vigtig bruger nogle lande store dele af deres statsbudget på at markedsføre sig som rejsemål. Det gælder for eksempel øgruppen Seychellerne i Det Indiske Ocean. Ifølge CNBC bruger Seychellerne en stor del af sit statsbudget på at tiltrække navnlig velhavende turister, viser tal fra World Economic Forum.

Det samme er tilfældet for mange andre lande, viser tallene. Her i Norden bruger Island således ti procent af sit samlede statsbudget på at tiltrække turister, oplyser World Economic Forum.

Man skal bruge penge for at tjene penge
Artiklen på CNBC fortæller også, at det kan betale sig at investere i at tiltrække turister. Et af eksemplerne er VisitDenmark, skriver TV-stationen. Det danske turistråd har undersøgelser der viser, at for hver dollar, Danmark bruger på effektiv markedsføring, resulterer det i 16 dollars retur fra turister, der trækkes til Danmark som følge af reklamerne og marketing, viser tal fra World Travel and Tourism Council.

Rochelle Turner, researchdirektør hos World Travel and Tourism Council, siger:

”Mange turismekampagner retter sig mod lande med store befolkninger med mange velstillede, for eksempel USA og Tyskland. Og lande med kendte turistattraktioner som Eiffeltårnet i Paris kan ikke bare tage turisterne for gode vare. For mange andre destinationer kæmper også via markedsføring for at tiltrække turisterne og få deres bid af kagen. Turisterne må ikke tages for givet, man skal kæmpe for at beholde dem man har og for at tiltrække nye.”

Relaterede artikler:

EU har mange forslag til at genåbne grænser

”Turistkontorer får stor rolle efter corona-krisen”

Millionkampagne skal få danskerne til at holde ferie i Danmark

“Hård kamp om hver eneste gæst når grænserne åbner”