- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Lufthansa vinder luftfartens Oscar

Airline of the Year-prisen regnes som noget af det største blandt flyselskaberne. Da SAS i 1984 modtog prisen blev den brugt til et kæmpemæssigt reklamefremstød.

Klik for stort format. Flyselskaberne i Lufthansa Group havde sidste år i alt 142 millioner passagerer. Koncernen har over 135.000 medarbejdere. Pressefoto: Lufthansa.

Prisen uddeles af det amerikanske magasin og online medie Air Transport World, ATW, der netop har offentliggjort, at Lufthansa bliver modtager af awarden ATW 2019 Airline of the Year.

Det er første gang i 14 år, at prisen gives til et europæisk flyselskab – sidste år blev vinderen det japanske Star Alliance-medlem ANA, All Nippon Airways.

Juryen bag ATW’s Airline of the Year har i år valgt Lufthansa for flyselskabets resultater på en række områder, hvor Lufthansa er forud for sammenlignelige flyselskaber verden over – herunder at klare sig godt i konkurrencen mod lavprisselskaberne, oplyser ATW’s chefredaktør, Karen Walker, via ATW.com

Sidste år havde flyselskaberne i Lufthansa Group, der udover mastodonten Lufthansa også omfatter blandt andet Austrian, Brussels Airlines, tyske Eurowings og Swiss, i alt 142 millioner passagerer. Det var ny rekord og gjorde den ifølge ATW til verdens største luftfartsgruppe.

Lufthansa roses også for sin skarpe kontrol med omkostninger, at flyselskabet fortsætter med at præsentere nye teknologier og forbedringer til at give passagererne bedre rejseoplevelser. Ligeledes blev Lufthansa sidste år første europæiske flyselskab til at opnå de maksimale fem stjerner i rating-systemet Skytrax.

ATW roser også Lufthansa for dets bæredygtighed ved at blandt andet at råde over en af verdens nyeste og dermed mest brændstofbesparende flyflåder samt fokus på at spare på brændstoffet.

135.000 medarbejdere i Lufthansa Group
”Det er en ære for mig at modtage ATW Airline of the Year Award på vegne af mine over 135.000 kolleger i Lufthansa Group verden over. Denne pris er et vidnesbyrd om deres passionerede indsats og Lufthansa Gruppens fortsatte vilje til at være blandt luftfartens pionerer,” lyder det fra koncernchef i Lufthansa Group, Carsten Spohr.

Det er 45. gang, at ATW uddeler sine årlige priser – det sker officielt 26. marts ved Annual Airline Industry Achievement Awards Ceremony i New York.

Flere priser fra ATW – igen til AirBaltic
ATW uddeler også en række andre luftfartspriser.

Prisen “Airline Market Leader” går igen i år til det lettiske flyselskab airBaltic, der som første flyselskab modtager denne pris to år i træk. AirBaltic får prisen for sin fortsatte vækst fra de tre baltiske hovedstæder, Tallinn i Estland, Riga i Letland og Vilnius i Litauen. Selskabet har nu over 70 ruter fra de baltiske lande og sidder på over 55 procent af markedet.

Prisen ”Aviation Technology Achievement” går til Airbus’ nye flytype, Airbus A220, der opstod efter Airbus overtog den canadiske flyfabrik Bombardier

“Eco-Airline of the Year” blev Air New Zealand for Star Alliance-medlemmets fokus på bæredygtighed – Air New Zealand modtager også prisen ”Passenger Experience Achievement” for dets opgraderede produkt SkyCouch, der omdanner tre sæder på economy til en slags sovesofa på selskabets langruter.

Prisen ”Value Airline of the Year” går i år til amerikanske Spirit Airlines fordi lavprisselskabet har fastholdt sit koncept, udstyret hele sin flyflåde med Wi-Fi, udvidet antallet af destinationer samtidig med at det har en af de sundeste økonomier blandt flyselskaber.

”Airport of the Year” bliver Dallas Fort Worth International i Texas for at tiltrække flere flyselskaber og ruter samtidig med at lufthavnen har gennemført mærkbare forandringer og forbedringer for passagererne samt holdt priserne nede til gavn for flyselskaberne, lyder det fra ATW.

Relaterede artikler:

Lufthansa fik første Airbus A380 i ny bemaling

Paven på vingerne med airBaltic

Air New Zealand får hidtil længste rute