- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Marriott åbner 1.700 nye hoteller

Frem til og med 2021 får Marriott-koncernen verden over 1.700 hoteller med op til 295.000 nye værelser. Marriotts loyalitetsprogram får i snit 50.000 nye medlemmer hver dag.

Mens Marriott International, verdens største hotelkoncern, sidste år ”kun” åbnede 386 nye hoteller indenfor sine 30 varemærker, kommer der mere turbo på frem mod 2021.

I disse tre år vil hotelgiganten nemlig åbne 1.700 nye hoteller med et sted mellem 275.000-295.000 værelser. De 214.000 værelser er allerede under opførelse på de planlagte hoteller. I forvejen har Marriott i alt 478.000 nye hotelværelser på vej til åbning inden år 2021 eller senere.

Det oplyste Marriott mandag ved et stormøde for institutionelle investorer og analytikere på New York Marriott Marquis. Det blev ikke oplyst, hvordan de 1.700 kommende hoteller fordeler sig mellem de 30 varemærker i Marriott-koncernen eller hvilke lande, der betænkes med flere hoteller fra Marriott & Co.

Marriott har foreløbig 6.900 hoteller med over 1,3 millioner værelser i 130 lande og territorier verden over.

Det er Marriotts overtagelse af Starwood-kæden med blandt andet Sheraton, der har gjort Marriotts store vækst mulig, sagde koncernchef for Marriott, Arne Sorenson som også omtalte Marriotts nye loyalitetsprogram, Marriott Bonvoy. Det har foreløbig 125 millioner medlemmer verden over og får omkring 50.000 nye hver eneste dag.

Vækst i Europa
Europa er Marriotts største marked efter Nordamerika – i Europa har Marriott foreløbig 580 hoteller med 116.000 værelser og yderligere 280 hoteller på vej.

Blandt de kommende nye Marriott-hoteller i Europa er W Hotels, som der allerede er otte af i Europa. Marriott vil også frem mod år 2021 fordoble antallet af værelser i Europa for varemærker som AC Hotels, Aloft og Four Points by Sheraton – disse brands har allerede 24.000 værelser i Europa. Hotellet ved Bella Center i København er således et AC Hotel by Marriott.

Marriott vil også frem mod år 2021 introducere endnu et varemærke i Europa, nemlig Delta Hotels by Marriott, ligesom Courtyard by Marriott, der allerede er i Europa, frem mod år 2020 skal have nye hoteller i Europa med 12.000 ekstra værelser; nogle er taget i brug, andre er på vej.

Marriotts største vækst i Europa de kommende tre år kommer fra varemærket Moxy, som mandag i denne uge åbnede i København. Der skal komme yderligere 22.000 Moxy-værelser i Europa – heraf skal 18.000 står klar i 2020.

Herudover kommer der også flere af en række eksisterende Marriott-varemærker i Europa, blandt andet Ritz-Carlton, St. Regis, Luxury Collection, Tribute Portfolio og Autograph Collection samt de mere velkendte Sheraton og Marriott Hotels.

Egne hoteller og franchises
Marriott ejer ikke selv alle sine hoteller, en stor del drives via franchises eller licenser. Det er også tilfældet for de tre Marriott-hoteller i Danmark.

Det helt nyåbnede Moxy Copenhagen med 226 værelser bestyres af Core Hospitality, et hoteldriftsselskab til lavpriskæden Zleep Hotels.

De to i forvejen eksisterende Marriott-hoteller i Danmark drives begge af BC (Bella Center) Hospitality Group. Det er Copenhagen Marriott, Danmarks største 5-stjernede hotel med 406 værelser og suiter, samt Danmarks største hotel, AC Hotel Bella Sky, med 812 værelser. AC er et af Marriotts i alt 30 varemærker.

Relaterede artikler:

Nu har København tre Marriott-hoteller

Marriott omdøber bonusprogram

Marriott åbner nyt hotel hver 14. time