- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Mindre vikar på dansk-svensk færgerute

Frem til 11. marts sejler den mindre Stena Line-færge Stena Vinga på ruten mellem Grenaa og svenske Halmstad, mens strækningens normale færge er på planlagt værftsbesøg.

Mens den sædvanlige færge mellem Grenaa og svenske Halmstad, Stena Nautica, er på planlagt værftsophold, er den 130-meter lange Stena Vinga i stedet sat ind på ruten, oplyser det svenske rederi.

Stena Nautica har siden åbningen af færgeruten mellem Grenaa og Halmstad i februar sidste år gennemført over 1.100 sejladser tværs over Kattegat. Stena-ruten var før mellem svenske Varberg og Grenaa. Men kommunen i den svenske by opsagde i 2017 aftalen om færgelejet, og Stena-ruten måtte derfor flytte omkring 60 kilometer længere sydpå til Halmstad.

Nu får Stena Nautica en velfortjent pause ved skibsværftet i Landskrona for at blive inspiceret, vedligeholdt og malet. Efter planen er færgen tilbage i drift den 11. marts.

Stena Nautica er en RoPax-færge, bygget i 1986 som Niels Klim, der sammen med Peder Paars betjente DSB-færgeruten mellem Aarhus og Kalundborg frem til 1991. Stena Nautica har plads til 2.000 passagerer og 330 biler.

Fleksibilitet i færgeflåden
Mens Stena Nautica er på værft, bliver den tidligere bornholmerfærge Stena Vinga indsat på ruten. Det er første gang, Stena Vinga besejler strækningen, når den fra i dag, søndag den 28. februar, stævner ud fra havnen i Grenaa mod Halmstad. Normalt betjener færgen Stena-ruten mellem Frederikshavn og Göteborg.

”Fleksibiliteten i flåden er vigtig for Stena Line. Ikke mindst i disse tider, hvor det har været altafgørende for os at fortsætte med at sejle under pandemien for at sikre de vigtige varestrømme mellem vores to lande og hele Europa,” siger Elisabeth Lönne, ansvarlig for Stena Lines danske ruter, i pressemeddelelsen, og tilføjer:

”Muligheden for at flytte rundt på vores flåde gør det muligt at yde den bedst mulige færgebetjening og sikre en kontinuerlig drift på vores ruter – også når vores færger er på værft.”

Hed tidligere M/F Hammerodde
Stena Vinga blev bygget i 2005 og er dermed den nyeste tilføjelse til Stena Lines dansk/svenske flåde. Stena Vinga sejlede tidligere som M/F Hammerodde, da færgen betjente ruten mellem Køge og Rønne.

Da Stena Line overtog skibet i 2018, tog færgen navneforandring til Stena Vinga. Færgen er 130 meter lang og har en bilkapacitet på 200 og kan rumme 400 passagerer. I øjeblikket sejler Stena Lines færger med begrænset kapacitet på grund af corona-restriktionerne, ligesom der er ekstra sikkerhedsforanstaltninger ombord.

Stena Line er ifølge egne oplysninger verdens største privatejede færgerederi med 37 fartøjer på 17 færgeruter i Nordeuropa. I Danmark sejler Stena Line på Frederikshavn-Göteborg og Grenaa-Halmstad.

I marts sidste år lukkede Stena Line sin rute mellem Oslo og Frederikshavn. Ruten blev siden overtaget af DFDS på rederiets rute mellem København og Oslo.

Stena Line er en del af Stena-koncernen, der har omkring 16.000 medarbejdere og en årlig omsætning på 37 milliarder svenske kroner.

Relaterede artikler:

”Genstartsplanen skal være klar til genåbningerne”

DFDS vender tilbage til Jylland

Billetsalg startet til ny dansk Stena Line-færgerute