Sjældent familiefoto af Pearl Seaways og Crown Seaways, der betjener København-Oslo. Når ruten genoptages af coronapause bliver det med stop i Frederikshavn. Pressefoto: DFDS.

DFDS vender tilbage til Jylland

Når DFDS 25. juni genoptager København-Oslo, vil skibene stoppe i Frederikshavn på ud- og hjemturen. Det betyder tidligere afgange fra København og Oslo. Stena Line trak sig i marts fra ruten Oslo-Frederikshavn.

Mens mange trofaste DFDS-gæster i årevis har kunne stille uret efter, at DFDS afgik fra henholdsvis København og Oslo klokken 16.30, bliver der snart nye tidspunkter.

Efter det svenske rederi Stena Line i marts indstillede sin betjening mellem Oslo og Frederikshavn, en rute rederiet havde cirka en halv million årlige passagerer på, har DFDS nu besluttet at overtage ruten.

Dermed vil DFDS fra 25. juni, når København-Oslo genoptages efter coronapausen, i stedet afgå fra København allerede klokken 14 og sejle til Frederikshavn. Herfra fortsætter skibet klokken 23.30 og ankommer til normal tid i Oslo klokken 09 om morgenen.

Fra Oslo bliver der fremover endnu tidligere afgang mod København via Frederikshavn. I stedet for klokken 16.30, fremrykkes tidspunktet nu til klokken 12.

Det fjerner næsten muligheden for en rundtur i Oslo, da skibet returnerer efter blot tre timer. Samtidig kan det give udfordringer for rejsende der for eksempel om vinteren skal køre fra norske skisportssteder for at komme til Oslo, nu får de fire en halv time mindre at gøre godt med. I hvert fald sejler DFDS fra Oslo klokken 12 og ankommer samme aften klokken 22 i Frederikshavn, hvorfra turen går mod København med ankomst som hidtil næste morgen klokken 09.

Der sælges ikke billetter mellem København-Frederikshavn og den modsatte vej, oplyser DFDS.

Sejlede til Jylland frem til 2014
Med beslutningen om at ”mellemlande” i Frederikshavn, vender Det Forenede Dampskibs Selskab tilbage til Jylland, som man ikke har trafikeret siden september 2014.

Det år lukkede DFDS sin 139 år gamle rute mellem Esbjerg og engelske Harwich. Ruten havde i sin storhedstid 300.000 årlige passagerer – der var i 2013 blot 80.000 rejsende.

DFDS havde i øvrigt frem til 1974 også en rute mellem netop Frederikshavn og Oslo.

250 færre passagerer ombord
DFDS, hvis største passagerrute med overnatning er København Oslo med i normale år over 750.000 passagerer. De to skibe på ruten, Crown Seaways og Pearl Seaways, har normalt plads til cirka 1.800 passagerer – DFDS’ pressechef, Gert Jakobsen, oplyste forleden til STANDBY.dk, at rederiet har sænket passagertallet med 250 for at sikre ekstra god plads i denne coronatid.

Når DFDS igen begynder at sejle på København-Frederikshavn-Oslo bliver det med daglige sejladser i begge retninger, fra 25. juni fra København, og dagen efter fra Oslo. Ruten betjenes som hidtil med skibene Pearl Seaways og Crown Seaways, der for tiden ligger side om side i Københavns Nordhavn.

DFDS’ koncernchef, Torben Carlsen, siger i en pressemeddelelse: ”Det bliver en stor dag når vi igen kan byde velkommen til passagerer, der rejser mellem Danmark og Norge for at komme på ferie i egen bil eller campingvogne, benytte sommerhuse, hoteller eller blot nyde en rejse til søs. Og det er naturligvis en særlig glæde for os at genoptage DFDS’ sejlads mellem Frederikshavn og Oslo efter 46 års fravær.”

”Vi håber og tror, at ruteåbningerne får en positiv betydning for turismen og handelen i de tre byer og regionerne omkring dem, og vi ser også frem til igen at kunne servicere vores fragtkunder og deres lastbiler, trailere eller andet gods på de to ruter,” siger Torben Carlsen.

Relaterede artikler:

Færgerute lukker permanent mellem Danmark og Oslo

”Rejsebureauerne fik et slag i mellemgulvet”

DFDS ændrer global salgsorganisation